«Barn trenger åpenhet» : En kvalitativ undersøkelse om hvilke opplevelser helsesykepleier i skolen har med å følge opp barn som pårørende
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2826735Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Esperaas, M. (2021) «Barn trenger åpenhet» : En kvalitativ undersøkelse om hvilke opplevelser helsesykepleier i skolen har med å følge opp barn som pårørende (Master's thesis). University of Agder, Grimstad.Sammendrag
Prosjektets bakgrunn Barn som lever med syke foreldre kan ha behov for informasjon og tilrettelegging. Helsesykepleier i skolen har en viktig rollefor å ivareta barn som pårørende, men det fordrer at de har informasjon om at foreldre lever med sykdom. Forskning viser at samarbeid rundt barn som pårørende kan være mangelfull, noe denne oppgavens funn også viser. Hensikt og problemstilling For å sikre god oppfølging av barn som pårørende er relasjon og trygghet en viktig faktor. Jeg ønsket å se på hvordan helsesykepleiere i skolen opplevde det å følge opp barn som pårørende. Problemstillingen ble derfor: Hvilke opplevelser har helsesykepleier i skolen med å følge opp barn som pårørende? […] Konklusjon Manglende samarbeid mellom skole og hjem, og skole og andre tjenester hindrer at helsesykepleier får informasjon om at barn lever med sykdom i familien. Barnas rettigheter kan i så måte sies å ikke være ivaretatt. For å imøtekomme barnas rettigheter vil det kreve et tydeligere samarbeid på alle nivåer, med barnets beste i fokus. Nøkkelord Barn som pårørende, helsesykepleier, barneansvarlig, Barnekonvensjonen, helsefremmende, fenomenologisk.
Beskrivelse
Master's thesis in Psychosocial health (ME504)