Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjosar, Magdalene E.
dc.contributor.authorNøstdal, Karoline R.
dc.date.accessioned2015-02-23T13:20:49Z
dc.date.available2015-02-23T13:20:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/277198
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2014nb_NO
dc.description.abstractI denne studien ses det nærmere på Bufetat region Midt-Norges rekrutteringskampanje Fosterbarna. I kampanjen ble naturtro dukker plassert på bussholdeplasser i flere byer som et stunt. Dukkene hadde plakater rundt halsen med teksten «Jeg venter på en fostermamma». Problemstillingen tar for seg hvilke semiotiske og retoriske virkemidler som ble brukt i kampanjen for å rekruttere nye fosterhjem. Og hvordan kampanjen kan vurderes som en respons på den aktuelle retoriske situasjonen. På bakgrunn av problemstillingen, blir det naturlig at studiens teoretiske rammeverk er retorikken, og teorien om den retoriske situasjonen, introdusert av Lloyd F. Bitzer. Sosialsemiotikk blir bruk som støtteteori. Materialet i studien tar utgangspunkt i en av kampanjefilmene som viser dukkestuntet. Filmen fungerer som en selvstendig kampanjefilm, og i tillegg som dokumentasjon på stuntet. For å svare på problemstillingen benyttes triangulering av kvalitative metoder. Det blir gjort en todelt næranalyse av kampanjefilmen - en semiotisk og en retorisk. Her blir meningsressurser kartlagt og vurdert som retorikk. Intervjuer med avsendere og mottagere av kampanjen blir gjort. Funnene fra filmanalysen og intervjuene blir deretter drøftet. Resultatene i studien viser at de retoriske virkemidlene som er tatt i bruk i kampanjen er effektfulle, fordi de i stor grad appellerer til pathos - altså følelser. Dette kommer frem både i filmanalysen og i intervjuene. Videre synes det at kampanjen har som mål å overbevise, snarere enn å overtale. Dette er fordi det er en vurdering av argumenter og holdninger til stede, og beslutningen om å bli fosterhjem tas ikke i en håndvending. Mange av virkemidlene i kampanjen kan for noen virke provoserende og uetiske. Allikevel mener de intervjuede fosterfamiliene at kampanjen har en positiv effekt. Studien konkluderes med at bruken av de sterke virkemidlene i kampanjen skaper oppmerksomhet og handlingsvilje. Målet helliger midlet, og kampanjen rekrutterer fosterhjem.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder: University of Agdernb_NO
dc.subjectKOM500
dc.titleÅ skape hjerterom og husrom gjennom retorikk- analyse av en rekrutteringskampanje i regi av Bufetatnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber129 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel