Matpolitikk i Norge- fremdelses norsk? : en studie av norsk forvaltnings arbeid med politikkutvikling innenfor EØS
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/276369Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norge overtar hvert år overtar mellom 10-15 prosent av alle nye direktiver og forordninger
som vedtas i EU som en del EØS-avtalen. Innenfor matfeltet, som er studiens nedslagsfelt, er
ca. 90 prosent av de mange forskriftene som gis nasjonalt, ren EU/EØS-rett (NOU, 2012, s.
793). Formålet med studien er å se nærmere på hvilke aktører som påvirker
politikkutformingen av det EØS-lovverket Norge implementerer og hva slags betingelser som
ligger til grunn for denne påvirkningen. I problemstillingen søkes det belyst i hvilken grad
politikkutformingsfasen knyttet til biproduktforordningen innenfor matfeltet er
flernivåadministrert, og hva som kan forklare variasjon i grad av flernivåadministrasjon.
Problemstillingen bygger på tidligere forskning som dokumenterer flernivåadministrasjon
(FNA) hos norske reguleringsorganer. Med dette indikerer problemstillingen samtidig at det
nasjonale handlingsrommet er utfordret og i endring. Den politiske styringen som gjør seg
gjeldende i den norske representative styringskjeden, svekkes ved at noe av regjeringens
myndighetsutøvelse skilles ut til underordnede reguleringsorgan, en fristilling som gjør
reguleringsorganene mer disponible for påvirkning fra Kommisjonen og ikke bare fra det
nasjonale regjeringsnivået. Et annet moment som er av betydning her, er den type rettsakt
som blir studert. Europautredningen peker på en tendens til at EU-lovgivning i større grad enn
tidligere blir gitt i form av forordninger, og ikke direktiver, noe som også er med på redusere
det nasjonale handlingsrommet (NOU, 2012, s. 110). Siden forordninger har direkte virkning
og er bindende i hele sin ordlyd, er den nasjonale skjønnsutøvelsen mindre enn ved direktiv
som kun er bindende i direktivets målsetting
Denne studien har hentet mye av sitt underlag fra europeiseringslitteraturen og går inn i en
kumulativ forskningstradisjon på flernivåadministrasjon (FNA). Studien beskriver gjennom
FNA-perspektivet hvilke aktører som påvirker reguleringsorganet innenfor matfeltet
(Mattilsynet). Innenfor et organisasjonsteoretisk perspektiv blir det tatt i bruk fem
uavhengige variabler: horisontal spesialisering, vertikal spesialisering, organisatorisk
duplikasjon, institusjonalisering og politisering.. Disse variablene brukes for å forklare
aktørenes adferd primært opp mot politikkutformingsfasen av biproduktforordningen i lys av
et FNA-perspektiv.
Studien konkluderer med at FNA har vist seg å være svakere i en politikkutformingsfase
innenfor matfeltet enn på andre områder. Dette var ut fra de teoretiske forventningene
overraskende funn. Forventningen om en sterk Kommisjon blant annet med bakgrunn i den
4
harmoniseringen som har funnet sted innenfor matfeltet og en antatt mindre autonomi på det
nasjonale nivået, viste seg å ikke innfri i særlig stor grad. Den departementale påvirkningen
derimot kan synes å være sterkere enn først antatt, noe spesielt forklaringsvariablene
duplikasjon, institusjonalisering og politisering gir et forsterket bilde av.
Beskrivelse
Masteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder, 2014