Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRist-Christensen, Pernille Klock
dc.date.accessioned2020-10-23T07:38:26Z
dc.date.available2020-10-23T07:38:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRist-Christensen, P. K. (2020) Å gjøre akademisk karriere : En institusjonell-etnografisk utforskning av professorers karriereveier (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684661
dc.descriptionMaster's thesis in Social science (SV505)en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er en institusjonell-etnografiskutforskning av akademiske karriereløp. Prosjektet er gjort med utgangspunkt i utforskningsmetodologien institusjonell etnografi, som har som formål å avdekke og synliggjøre hvordan menneskers hverdagslige erfaringer kan tenkes å være formet og påvirket av overordnede maktrelasjoner, eller dominerende tenke- og organiseringsmåter, i samfunnet. Utforskningens grunnlag i denne oppgaven har vært norske professorers erfaring med å gjøre akademisk karriere og med å bli professor. Jeg har fulgt følgende problemstilling: «Hvordan beskriver professorer sine erfaringer med den akademiske karriereveien og hvordan kan disse synes å være formet av universitets- og høyskolesektorens dominerende tenke- og organiseringsmåter?» Oppgavens hovedmateriale er data samlet inn gjennom kvalitative intervju med professorer, samt tekster i form av blant annet styringsdokumenter for den norske universitets- og høyskolesektoren. Gjennom mine informanters beskrivelser av å gjøre akademisk karriere har jeg sett på hva deres virksomhetskunnskap har kunnet fortelle om rammene rundt det akademiske karriereløpet. I analysen har jeg synliggjort hvordan mine informanter beskriver akademisk virksomhet som «gøy», «interessant» og «fritt» og at de forteller om en slags indre drivkraft mot forskning. Jeg har også redegjort for hvordan informantene beskriver en annen side av den akademiske virksomheten som noe de «bare må gjøre». Denne virksomheten er knyttet til erfaringer med publisering og søknader om eksterne forskningsmidler. I andre halvdel av analysen har jeg drøftet hvordan mine informanters beskrivelser av sine erfaringer kan synes å være sosialt organisert av universitets- og høyskolesektorens dominerende tenke- og organiseringsmåter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSV505en_US
dc.titleÅ gjøre akademisk karriere : En institusjonell-etnografisk utforskning av professorers karriereveieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Pernille Klock Rist-Christensenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.source.pagenumber84en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal