dc.description.abstract | Gjennom en kritisk diskursanalyse av fenomenet #newbornphotography undersøker denne studien hvordan profesjonelle fotografer fremstiller spedbarn på bildedelingsplattformen Instagram. Emneknaggen #newbornphotography knytter til seg nærmere 4 millioner offentlig tilgjengelige bilder av spedbarn fra hele verden(3,8 millioner per 15.mai 2018). Bildene henter trekk fra flere etablerte sjangere;det finnes sporfra det kommersielle og det personlige, det dokumentariske så vel som det eventyrligeog surrealistiske. På denne måten utgjør fenomenet en egen kompleks tekstsjanger. Forskningens empiri utgjør tilsammen 200 bilder, fra like mange fotografer, som analyseres kvalitativt med noen semi-kvantitative innslag. Det benyttes en stegvis deduktiv-induktivmetode som har tillatt empirien å definere det som erblitt interessante konsepter i analysen. Gjennom tilnærminger hentet fra sosialsemiotikk, multimodal teori og kritisk diskursanalyse, undersøkes det hvordan bildenes visuelle mønstre bærer med seg holdninger og verdier i fremstillinger av nyfødte barn. Basert på en systematisk organisering og metodisk kategorisering har det blitt identifisert seks idealtyper fra studiens empiri. Disse idealtypene representerer fremtredende funn og essensielle trekk ved fenomenet, men er lite karikert og anses å ligge svært tett på det opprinnelige materialet. Dette bidrar med et fokus på det sjangerspesifikke og unngår en fortapelse i detaljer. Materialet som analyserer får verdi som forskningsdata fordi de er lett tilgjengelige, når ut til millioner av mennesker lokalt og globalt,og representerer endel av samtidens kulturkontekst. #Newbornphotography sier oss noe om visuell kommunikasjon, sosiale praksiser og maktforhold. Nyfødte barn sin rolle i samfunnet, foreldres verdier og holdninger, fotografenes estetiske preferanser, identitetsdannelse,kommersielle interesser og nyere teknologi -alt er å finne i disse små digitale kopiene som florerer rundt i sosiale medier. | en_US |