Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAslaksen, Maria
dc.date.accessioned2019-11-12T09:04:13Z
dc.date.available2019-11-12T09:04:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2627846
dc.descriptionMasteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractI dagens konkurransepregede marked står bedrifter overfor betydelig omstillingspress. En viktig utfordring (og mulighet) for næringslivet er digitalisering. Digitalisering er en trend som antas å få stor betydning for Agders arbeids-og næringsliv fremover. Teknologien gir tilgang til enorme datamengder, og tilgjengelig datakraft gjør oss i dag i stand til å bearbeide og behandle disse dataene på nye måter. En sentral digital utviklingsbane er blant annet robotisering og automatisering av produksjonsprosesser.Formålet medmasteroppgavener å forstå hvordan bedrifter digitaliserer. Masteroppgaven vil sammenfatte relevant teori til et analytisk rammeverk. Deretter vil relevansen av rammeverket bli studert på bakgrunn av studier om hvordan utvalgte trevare-og mekaniske bedrifter i Agder digitaliseres. I masteroppgaven blirdigitalisering sett på som hvordan organisasjoner tar i bruk hardware, særlig gjennom prosessinnovasjoner og produktinnovasjoner. Digitalisering kan i tilleggvære hvordan bedrifter arbeider med softwaren som blantannet IT-systemer, samthvordan systemer integreres i produksjon og arbeidsflyt. Digitalisering kan derfor bli forstått som en innovasjonsprosess. For å forstå hvordan bedrifter i utvalgte trevare-og mekaniske bedrifter digitaliserer,er følgende teoretisk forskerspørsmål for masteroppgaven utarbeidet:Hvordan kan læring, innovasjonsaktivitet og medarbeiderinvolvering bidra til digitalisering?For å besvare spørsmålet diskuterermasteroppgavensentral litteratur innenfor læring, innovasjonsteori, medarbeiderdrevet innovasjon og digitalisering. Det girbakgrunn for utarbeiding av et analytisk rammeverk. Rammeverket illustreres ien figur hvor begrepet digitalisering er resultatet. Rammeverket starter med læring.Det vil si at bedrifter bygger ny kompetanse gjennom læringfor å kunne digitalisere. Læring påvirkerinnovasjonsprosessersom igjen påvirker læring i bedriften. Rammeverket viser også at innovasjoner delvis foregår gjennom medarbeiderinvolvering. Rammeverket brukesi drøftingen forå besvarede empiriske forskerspørsmålene: 1.Hvordan skjer læring og innovasjon i casebedriftene? 2.Hvordan arbeider casebedriftene med digitalisering? iiiFor å svare på de empiriske forskerspørsmålene, har masteroppgaven innhentet data fra fem bedrifter innenfor trevareindustrien og fire bedrifter innenfor mekanisk industri i Agder. Casebedriftene digitaliserer på ulike måter og noen ligger et stykke foran andrenår det gjelder digitalisering. Trevarebedriftene digitaliserer stort sett i produksjonen og på det administrative planet. Noen av trevarebedriftene er nokså små og familieeid og digitaliserer i mindre grad arbeidsprosesser.I bedriftene innenfor mekanisk industri foregår mye av digitaliseringen både på software(arbeidsprosesser og produksjonsflyt)og hardware(produksjonsprosesser). En av bedriftene har stor IT-kompetanse og har utvikletprodukter med digitalt innhold. Det er noe som skiller den ut fra de andre casebedriftene. Det viser seg at bedriftene har forskjellig utgangspunkt når det gjelder kompetanse.Det kan derfor argumenteres for at læring ikke skal stå som den første faktoren i rammeverket, men bedriftens kompetanse som utgangspunkt for læring. Den ene bedriften er som sagt i stand til å utvikle digitale produkter med bakgrunn for opparbeidetIT-kompetanse. Oppgaven viser også at det er en del medarbeiderinvolvering, men det er særlig når det gjelder å tilpasse nye maskiner til produksjonsprosesser. Medarbeiderinvolvering foregår i større gradnår det gjelder prosessinnovasjoner og i mindre grad ved strategiske beslutningerom digitalisering. Det viser seg at medarbeiderinvolvering ikke er så sentralt som antatt i det opprinnelige analytiske rammeverket. Funnene kanogsåtolkesslik at medarbeiderinvolvering er viktig ved DUI-innovasjonsmåten og mindre viktig ved STI-innovasjonsmåten. Masteroppgaven diskuterer bådeempirisk og teoretisk generalisering.Masteroppgaven har studert små-og mellomstore bedrifterog det kan antas at gjennomførelsen av innovasjon og digitalisering i denne typebedrifterkan være tilsvarende i som i case-bedriftene. Derimot vil trolig store bedrifter med mye mer ressurser og egen forskningsavdeling digitalisere og innovere på andre måter. Avslutningsvisi masteroppgavenutvikles detet noe endretrammeverk som antas ågien bedre forståelse av innovasjons-og digitaliseringsprosesser, og som kan brukes som utgangspunkt for andre studier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectME513nb_NO
dc.titleInnovasjon og digitalisering i næringslivet : En studie av trevarebedrifter og mekaniske bedrifter i Agdernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber70 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal