Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTveiten, Anne Cecilie
dc.date.accessioned2019-10-15T11:28:19Z
dc.date.available2019-10-15T11:28:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622232
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskunnskap SV505 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøkerelevers erfaringer og læreres arbeid med strategisk læring i samfunnsfag. Oppgaven er basert på funn i resultater fra entriangulering av metoder; en kvantitativ spørreundersøkelse av elever, kvalitative intervju av lærere, samt innholdsanalyse av samfunnsdidaktisk forskning og sentrale styringsdokumenter. Oppgaven fokuserer på sosio-kognitive læringsstrategier; kognitive og metakognitive strategier, selvreguleringsstrategier, og sosiale og emosjonelle strategier. I studien finner jeg at det er et misforhold mellomfokus i forskning og styringsdokumenter, og lærernespraksis. Hvor en seret fokusrettet motmetakognitive strategier og selvregulering i forskning og styringsdokumenter, oget fokus på kognitive læringsstrategier i lærernes praksis. Samtidig viser det seg at lærerne ikke er spesielt opptatt av strategisk læring i samfunnsfag, men at de forsøker å integrere læringsstrategier iundervisningen gjennom bruk av varierte undervisningsmetoder. Jeg fant at undervisningsmetodenedet varieres mellom er tavleundervisning og brukav lærebok, metoder som kun legger opp til kognitive læringsstrategier. Jeg fant ogsåat elevene foretrekker å bestemme selv hvordan de vil jobbe, men at undervisningen for det meste er lærerstyrt. Til tross for at det har vist seg at selvstendiggjøring virker positivt inn på elevenes læringsutbytte. Gjennomgangene viser at det er lite samfunnsdidaktisk forskning på læringsstrategier, i tillegg til at den samfunnsdidaktiske forskningen som finnes fokuserer mest på historie-og geografidelen av faget. Oppgaven konkluderermed at det er behov for mer forskning som både kartlegger og går i dybden på elevers og læreres kunnskaper om læringsstrategier, og også forskning som utforsker kompleksiteten i samfunnsfaget og strategisk læring.Jeg har utviklet en oppsummerende modell som peker på ulike elementer som påvirker elevenes strategiske læring i samfunnsfag. Dennebrukes i den avsluttendedrøftingen.Modellen er utviklet på bakgrunn av primær-og sekundærempiri som kommer frem i oppgaven.Her fremhevesviktigheten av elevenes aktive deltakelse i egen læringsprosess, samt lærerens rolle som støttespiller, veileder og tilrettelegger for strategisk læring. Samtidig viser den en rekke rammefaktorer som påvirker læringen; tidsbegrensninger, tilgjengelige ressurser, sosial kontekst, styring «ovenfra» og forskning på feltet. Også viktigheten av samarbeid mellom elevene kommer frem. Samtidig er elevenes strategiske kunnskaper og ferdigheter sentrale for deres strategiske læring i samfunnsfag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSV505nb_NO
dc.titleLæringsstrategier generelt, med fokus på samfunnsfaget spesielt : En undersøkelse av elevers erfaringer og læreres arbeid med strategisk læring i samfunnsfagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber94 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal