Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagervik, Simen Skift
dc.date.accessioned2019-09-11T09:55:53Z
dc.date.available2019-09-11T09:55:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2615555
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskunnskap SV505 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av fire læreres begrunnelser for å bruke dataspill i undervisningen, og effekten de opplever at dette har på elevenes motivasjon og egen rolle. Lærerne har alle mye erfaring med bruk av dataspill på fritiden, og har alle,i varierende grad,brukt dette som et undervisningsverktøy i skolen. Spillene de bruker er i all hovedsak kommersielle spill, og det er disse erfaringene de har delt med meg i de semistrukturerte intervjuene som er gjennomført.Jeg har som sagt valgt en kvalitativ tilnærming til undersøkelsen. Dette innebærer at jeg har gjennomført semistrukturerte intervjumed fireinformanter. Jeg har således ikke vært ute etter å avdekke noen store, generaliserbare sannheter, men heller få tak iinformantenes opplevelser av dette nye og(i mine øyne) spennende fenomenet spillbasert læring. Disse informantene er blitt anonymisert av hensyn til kravet om konfidensialitet fra Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH).Informantene mine har mange varierte og ulike begrunnelser for å bruke dataspill i undervisningen. Disse stemmer stort sett overens med tidligere forskning på området. I all hovedsak fokuserer mine informanter på at dataspill kan sees på som litteratur, at det kan øke motivasjon og trivsel hos elevene, at det kan fungere som «digitale ekskursjoner»og gi elevene sterke opplevelser, at det tilrettelegger for elevaktivitet,samarbeidslæring,skaperglede og kreativitet,og at det kan bidra til (digital) dannelse og medborgerskap.I den offentlige diskursen og i tidligere forskning på dataspill i skolen har motivasjonsbegrepet ofte gått igjen. Lærerne i denne undersøkelsen har blandede opplevelser av dette, selv om de alle er enige om at dataspill kan ha en positiv effekt på elevenes motivasjon for læring. Noen av informantene er svært opptatt av at dataspill kan fungere som en motiverende faktor for elevene sine, mens andre heller legger mer vekt på andre begrunnelser for å bruke spill i undervisningen.Motivasjonen til elevene oppleves fra lærerne sin side som stort sett sterk når de anvender dataspill i undervisningen, men det påpekes at dette varierer utifra faktorer som hvilket spill som brukes, elevgruppene og hvordan undervisningsopplegget er satt sammen. Forskningpå lærerens rolle i spillbasert læring er noe som har blitt etterspurt fra tidligere forskning. Lærerne i denne undersøkelsen opplever at de bekler mange ulike roller i spillbaserte undervisningstimer, ofte i en og samme økt. Dette inkluderer blant annet fasilitator og organisator, klasseleder, IT-hjelp, og fagperson. Dette samsvarer med tidligere forskning på området, men jeg opplever at lærerne i denne undersøkelsen er spesielt opptatt av rollen som fagperson. Dette kan ha sammenheng med at de alle bruker kommersielle spill som i utgangspunktet ikke er laget for pedagogisk bruk, slik at det krever en fagperson til å holde «kontroll på læringsrattet»som en av informantene uttrykker det.Dette innebærer også at noen av lærerne i undersøkelsen opplever at de tar en svært aktiv rolle i undervisningen, noe som skiller seg fra lærere i tidligere undersøkelser som har opplevd at de har blitt tilsidesatt i undervisningssituasjonen av dataspillene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSV505nb_NO
dc.titleDataspill i undervisningen : fire læreres begrunnelser for bruken av dataspill i undervisningen, og deres opplevelse av effekten på elevenes motivasjon og egen rolle.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber65 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal