dc.contributor.author | Litschi, Thea | |
dc.date.accessioned | 2019-09-10T11:03:57Z | |
dc.date.available | 2019-09-10T11:03:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614503 | |
dc.description | Masteroppgave samfunnskunnskap SV505 - Universitetet i Agder 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven prøver jeg å besvare følgende problemstilling: Hvordan gjør lærere seksualundervisning? I hvilken grad er deres seksualundervisning med på å annengjøre homofili og hvordan kan homofili normaliseres? Min empiri har jeg tilegnet meg gjennom intervjuer med fire personer som tidligere har vært elever vedgrunnskole og videregående skolei Norge. Spørsmålene dreide seg i hovedsak om hvordan mine informanters lærere gjorde seksualundervisning, hvordan homofili eventuelt ble inkludert ellertvert omekskludert i undervisningen, og hva mine informanter mente kunne forbedre seksualundervisning og gjøre den mindre heteronormativ.I min oppgave har jeg tatt i bruk flere teoretiske begreper for å besvare min problemstilling. Heteronormativitethandler om at heteroseksualiteten fremstår som det normale og naturlige sammenliknet med seksuelle minoriteter, deriblant homofili. På denne måten fremstår også heterofili som det mest ønskelig, mens homofili annengjøres og defineres som et avvik.Mittviktigste funn er at homofili ser ut til å stadig usynliggjøres og annengjøres i undervisningen på skolen. Andre seksualiteter enn heterofili ekskluderes og de annengjøres for eksempel ved at seksualundervisningen utelukkende dreier seg om sammenheng mellom sex og graviditet eller om hvordan kjønnssykdommer smitter mellom en jente og en gutt. På denne måten framstår skolen, som er en av samfunnets største og viktigste sosiale institusjoner, som heteronormativ. Teoriene jeg har brukt i denne oppgaven, som handler om at homofili ofte annengjøres og regnes som avvik, støttes altså av min teori. I offentlig diskusjon om mangfoldig seksualitet blir ord som toleranse og likeverd hyppig brukt. Spørsmålet jeg stiller avslutningsvis er om homofili kun skal «tolereres»eller om det tvert om trengs holdnings-og praksisendringer til for å i større grad både synliggjøre og normalisere homofili. Vi kan ha grunn til å tro at toleransebegrepet i mange tilfeller blir brukt i stedet for å ta tak i de virkelige utfordringene knyttet til heteronormativitet. Annengjøringen av homofili kan derfor fortsette. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | SV505 | nb_NO |
dc.title | Annengjøring av homoseksualitet : en studie av seksualundervisning i norsk skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Kvinne- og kjønnsstudier: 370 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58 s. | nb_NO |