dc.contributor.author | Karlsen, Markus Roald Mørland | |
dc.date.accessioned | 2019-09-10T10:06:56Z | |
dc.date.available | 2019-09-10T10:06:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614452 | |
dc.description | Masteroppgave samfunnskunnskap SV505 - Universitetet i Agder 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å utvikle kunnskap om organisering av undervisningen etter at «Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand»(FLiK)ble avsluttet; samt se påhvilke pedagogiske og faglige endringer prosjektet kan ha ført til.Fokuset er å beskrive eventuelle endringer med utgangspunkt i den avsluttende evalueringsrapporten Det gode er den fremragende sin fiende, ogintervju med tre lærere som har deltatt i FLiK-prosjektet.Denne studien tar ikke sikte på å belyse alle aspektene ved FLiK, men den er heller et forsøk på å se FLiK-prosjektet i lys av sosiologiske teorier.For å få et innblikk i hvordan lærerne opplevdede ulike endringene, har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, i form av intervju med bruk av en semistrukturert intervjuguide. Deler av Basil Bernsteins kodeteori blir bevisst brukt gjennom store deler avoppgavensom et analyseringsverktøy.Kodeteorien blirbenyttet til å gi et innblikk ihvordan FLiK kan ha endret organiseringen av undervisning på skolen. Viderebenyttes teorien også til å prøve å få framulike momenter vedde pedagogiske og faglige endringene som kan ha oppstått som en følge av FLiK. Denne studien peker på noen uklarheter og potensielle paradokser ved FLiK-prosjektet. Et av hovedfunnene tyder på at prosjektet har medført en sterkere ekstern innramming, der undervisningen muligens blir styrt sterkere utenfra, av eksterne pedokrater. Et annet hovedfunn er at enkan se tendenser til et økt fokus på tilpasset opplæring, som kan ha ulike konsekvenser for både lærere og elever. Gjennom analysene og avslutningen viser jeg at det ikke er mulig å gi et entydig svar på hvordan FLiK har endret organiseringen av undervisningen oghvilke pedagogiske og faglige endringer dette kan ha medført.Samtidig blir en del av uklarhetene rundt FLiK-prosjektet trukket fram,noe som kan bidra til flereuavhengige studier på hva FLiK-prosjektet egentlig innebærer.Avslutningsvis i oppgaven rettes fokuset mot at den tidligere forskningenpå FLiK-prosjekteti stor grad harblitt gjennomført av forskere som har vært involvert i utarbeidelsen avprosjektet. Dette medføreret behov for mer uavhengig forsking på hva FLiK egentlig innebærer, samt hvilke effekter det innehar. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | SV505 | nb_NO |
dc.title | FLiK-pedagogisk kompetanseheving eller pedokrati? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 65 s. | nb_NO |