Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Tina A.C. Andersson
dc.date.accessioned2019-05-27T09:42:57Z
dc.date.available2019-05-27T09:42:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598899
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøker fremstillinger av barn og ungdoms oppvekst i 20 nordiske kortfilmer. Filmene som undersøkes er tilgjengelig for nordiske lærere og elever gjennom læringsportalen Norden i skolen. Analysen skjer gjennom en hermeneutisk tilnærming og ved hjelp av Theo van Leeuwens sosialsemiotiske teori om representasjon, diskurs og sosial praksis. Kortfilmene analyseres ut i fra måten karakterer, temaer og miljøer er fremstilt i filmene, og gjennom å peke på sider ved den virkelige nordiske oppveksten som er ekskludert fra filmene i filmtilbudet. Studien har følgende hovedproblemstilling: Hvordan fremstiller filmene i filmtilbudet oppvekst i Norden, og hvordan kan filmtilbudet forstås som en pedagogisk ressurs? Filmtilbudet er i nordisk sammenheng et unikt tilbud, med potensielt stor pedagogisk betydning. Analysen finner at barndommen og ungdomstiden fremstilles som styrt av et frihetsideal, der barna og ungdommene er frie til å gjøre hva de vil uten voksne som bestemmer. Sentrale sider ved oppveksten til nordiske barn og ungdom i dag, slik som for eksempel bruk av teknologi og det at det nordiske samfunnet i dag er flerkulturelt, fremstilles i liten grad gjennom de kortfilmene studien analyserer. Filmene synes heller å skildre bilder fra filmskapernes oppvekster. På denne måten gir kortfilmene i utvalget en nostalgisk fremstilling av den nordiske oppveksten, og ikke et helt realistisk bilde av dagens Norden. Studien peker på utfordringer når kortfilmene som er undersøkt skal brukes sompedagogiske ressurser. Dette gjelder særlig når elevene skal undervises i hvordan Norden er i dag. For å fullt utnytte potensialet i filmtilbudet, og for å få til god læring, er man avhengig av en lærer med filmpedagogisk kompetanse. Dersom filmene settes inn i en historisk og en skolefaglig sammenheng, kan filmtilbudet på en unik måte, potensielt bygge bro mellom elevenes virkelighet og den versjonen av virkeligheten som representeres gjennom filmtilbudetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectKOM500nb_NO
dc.titleOppvekst i nordiske kortfilmer : En representasjonsanalyse av 20 kortfilmer i læringsportalen Norden i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Filmvitenskap: 171nb_NO
dc.source.pagenumber97 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal