Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Amani S.
dc.date.accessioned2018-09-24T11:14:00Z
dc.date.available2018-09-24T11:14:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564082
dc.descriptionMasteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan Lean og kontinuerlig forbedring blir implementert i Agder Energi. Her blir det stilt spørsmål til medarbeiderne i organisasjonen om hvordan læring forløper seg i virksomheten og hvordan dette påvirker endring. Gjennom relevant teori blir begrepet «teori om kunnskap og læring» presentert. Det vil bli vist til flere klassiske teoretikere som Argyis, Schon, Klev & Levin, Karlsen, Nonaka og Takeuchi. Videre belyses «teori om implementering av Lean» av blant annet teoretikere som Modig og Ahlstrom, Wig, Rolfsen og Liker. Fra ledelsesteori får Kotter og Wig stor oppmerksomhet. På grunn av begrenset tid og av geografiske hensyn er oppgaven avgrenset til to avdelinger innen datterselskapet vannkraft som har hatt utfordringer med kontinuerlig forbedring. Imidlertid blir nøkkelpersoner fra andre avdelinger trukket inn for sammenligning. Her vil organisasjonskulturen, organisasjonsstrukturen og endring presentert i lys av teoretikere som Shcein, Jacobsen og Thorsvik, Bang, og Hope. For å se i dybden på disse avdelingene er det i denne oppgaven benyttet kvalitativ metode og gjort intervjuer. Det er totalt utført syv intervjuer med både konsernledelsen, nøkkelpersoner i kontinuerlig forbedring, mellomledere og medarbeidere. Beskrivelsen av intervjuene er basert på Kotters åtte steg som blir tett etterfulgt av analysen hvor spørsmål som felles forståelse, kultur og endringsledelse har innvirkninger ved implementering av Lean. I siste del av oppgaven vil det bli drøftet kontrasten mellom organisasjonslæring og lærende organisasjon. Det vil bli diskutert følgende forskningsspørsmål: er det mulig å oppnå høy grad av organisasjonslæring samtidig som lærende organisasjon? Hovedfunn som blant annet ulik felles forståelse av kontinuerlig forbedring og lite inkludering ovenfra og ned til medarbeiderne, samsvarer med Kotters teori om at trinnene må gjøres sammen for å øke forpliktelse. Hovedmålet for Agder Energi er å oppnå implementering av kontinuerlig forbedring med dynamisk læring, som det mest optimale. Alternativene er enten passiv, autonom, autoritær eller styrt dynamikk. Det er mange faktorer som også tilsier at endring skjer over tid og er noe som må bearbeides i alle ledd i organisasjonen. Avslutningsvis vil det bli vist til sammenfatning av funn drøftet i lys av teori og empiri som peker mot mulige innfallsvinkler for implementering av Lean og Kontinuerlig forbedring på en god måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectME513nb_NO
dc.title«Utfordringen med implementering av kontinuerlig forbedring i form av Lean, i Agder Energi»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber81 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal