Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Mårten
dc.contributor.authorSøderstrøm, Fredrik
dc.contributor.authorIngebrigtsen, Renate Borlaug
dc.date.accessioned2018-04-09T08:09:58Z
dc.date.available2018-04-09T08:09:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493145
dc.descriptionMasteroppgave MBA Executive Master of Business administration ORG954 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractFlere norske og skandinaviske banker har de siste årene lansert nye produkter for betalingstjenester hvor fellesnevner er forenklet betaling over mobiltelefon. DNB utviklet tjenesten Vipps som på relativt kort tid ble markedsledende med klar margin, og i 2017 er markedet konsolidert ved at 107 selvstendige banker har slått seg sammen om Vipps gjennom et felles eid selskap hvor DNB er majoritetseier. Denne suksessen er et resultat av at de blant annet har klart å tilpasse seg en ny konkurransesituasjon. Vi har undersøkt hva som har påvirket en suksessfull endringsprosess hos DNB og hvilke faktorer som fremstår som viktige. Vi har tatt utgangspunkt i kjent teori som John P. Kotters 8-stegs modell og Dag Ingvar Jacobsen sin E- og O-strategi og samlet empiri gjennom intervjuer. Videre har vi utført en analyse hvor vi veksler mellom empiri og teori. Studien viser at endring ikke lenger er en A til Å prosess, hvor man starter med endringer først når det er behov. Da kan det være for sent. Normalsituasjonen er at banken er forberedt, med en klar situasjonsforståelse, kompetente medarbeidere, en godt forankret og endringsvillig kultur samt en fleksibel organisasjon som kan tilpasse seg løpende endringer. Vår anbefaling er dermed at organisasjoner påvirket av det digitale skiftet må forberede organisasjonen på et tidlig tidspunkt, selv om man ikke på nåværende tidspunkt kjenner morgendagens konkurranse og hverken hvordan, når eller av hvem de vil bli angrepet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG954nb_NO
dc.titleHvordan påvirker digitalisering effektive endringsprosesser? : En kvalitativ studie i banksektorennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240nb_NO
dc.source.pagenumber58 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal