Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVikki, Yasmin Penne
dc.date.accessioned2017-09-21T12:05:23Z
dc.date.available2017-09-21T12:05:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456034
dc.descriptionMasteroppgave innovasjon og kunnskapsutvikling ME513 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractMed et Forsvar i en tydelig omstilling til fordel for å styrke den reelle operative evnen, dreies innovasjonsfokuset mot den viktigste ressursen i en virksomhet, nemlig medarbeiderne (Kesting & Ulhøi, 2010; Prop. 151 S (2015-2016) s. 3). Det er likevel få virksomheter som tilrettelegger for innovasjonsprosesser og ytterligere færre som legger til rette for å inkludere medarbeiderne i innovasjonsarbeidet (Shalley, Gilson & Blum, 2000). Kjernen i medarbeiderdrevet innovasjon er antakelsen om at alle ansatte representerer kunnskap, erfaringer og idéer som kan bidra til innovasjon. Dette er et potensial som kan gjøres synlig og utnyttes til fordel for både organisasjonen og dens ansatte (Aasen & Amundsen, 2015; Kesting & Ulhøi, 2010). Temaet for denne masteroppgaven er medarbeiderdrevet innovasjon. I denne oppgaven har jeg sett nærmere på virksomheten Forsvarets ammunisjons- og EOD skole, og oppgaven besvarer følgende forskerspørsmål: Hva er betingelsene for å lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon, og hvordan påvirker organisasjonskulturen innovasjonsarbeidet i FAES? For å besvare forskerspørsmålet har jeg benyttet kvalitativ metode gjennom åpne individuelle intervjuer og dokumentanalyse som informasjon fra Forsvarets nettside, interne dokumenter og stortingsproposisjoner. Det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven er teori om innovasjon, medarbeiderdrevet innovasjon, organisasjons- og militærkultur. En virksomhets innovasjonsevne ofte har en sammenheng med hvordan bedriften er organisert, hvor blant annet struktur, regelverk og rutiner legger føringer for både begrensinger og retningslinjer for medarbeidernes handlefrihet (Jacobsen & Thorsvik, 2013; Lazonick, 2005, i Fagerberg, Mowery & Nelson (Red.), 2005). Dermed er det særdeles interessant å se hvordan en operativ hæravdeling tilrettelegger for å lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon blant virksomhetens ansatte og hvordan organisasjonskulturen kan påvirke innovasjonsarbeidet i så måte. Funnene som fremkommer i studien viser at når medarbeidere i Forsvarets ammunisjons- og EOD skole snakker om innovasjonsevnen i virksomheten, er det innovasjonsfenomenet som er i tankene og ikke det spesielle innholdet eller prosessen som kreves for å betegne noe som en innovasjon. Jeg fant få konkrete systemer for å ivareta gode forsalg og idéer, slik at Forsvarets ammunisjons- og EOD skole enklere kan dokumentere innovasjoner. I tillegg bruker virksomheten begrepene nytekning, endring og forbedring fremfor innovasjon. Innovasjon er et begrep som sjeldent blir brukt i Hærennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectME513nb_NO
dc.titleMedarbeiderdrevet innovasjon : En analyse av Forsvarets ammunisjons- og EOD skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber82 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal