dc.contributor.author | Bergstøl, Susanne Ottesen | |
dc.date.accessioned | 2017-09-20T08:01:22Z | |
dc.date.available | 2017-09-20T08:01:22Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2455669 | |
dc.description | Masteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan identitet kan analyseres som
sosialsemiotikk og hvordan identitet kan uttrykkes gjennom semiotiske ressurser. Ved å
studere et utvalg tekster knyttet til utdanningsinstitusjoner vil jeg komme frem til svar på
problemstillingen “hva slags identitet kommuniserer universiteter og høyskoler gjennom
kombinasjon av ulike visuelle elementer?”. Dette krever ett nærmere blikk på begrepet
identitet, samt hvilke samfunnsmessige krav som stilles til utdanningsinstitusjoner.
Med sosialsemiotikkens perspektiver gjør jeg en analyse av et utvalg nettsider og logoer for å
se på hvilke meningsbærende ressurser de er sammensatt av. I tillegg til å studere tekstene
trekker jeg inn den omkringliggende konteksten. Konteksten innebærer stortingsmeldingen
”Konsentrasjon for kvalitet” som skal bidra til å styrke utdanning og forskning. Den aktuelle
situasjonskonteksten er søknadsfristen for å søke høyere utdanning. Elementer jeg ser på i
analysen er logo, fargebruk og typografi fordi dette er sentrale elementer innenfor en visuell
identitet. Videre ser jeg på bruk av bilder og ordbruk, da dette uttrykker noe om hvem de er
som institusjon og hva slags verden de ønsker å presentere.
Arbeidet viser blant annet at det er mindre klare forskjeller enn først forventet og at den
uttrykte identiteten kan videre sees på som en respons på kultur- og situasjonskonteksten som
omgir tekstene | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | KOM500 | nb_NO |
dc.title | Visuell identitet : En sosialsemiotisk analyse av hvordan utdanningsinstitusjoners identitet kommer til uttrykk gjennom institusjonenes logo og nettside | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 96 s. | nb_NO |