Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElieson, Morten Horn
dc.date.accessioned2017-09-13T11:06:43Z
dc.date.available2017-09-13T11:06:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454506
dc.descriptionMaster grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram IDR507 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Forskning viser en nedgang i fysisk aktivitetsnivå fra skole- til voksenalder (Folkehelseinstituttet, 2015; Larouce, Laurencelle, Shephard og Trudeau, 2008). Dette står noe i konkrast til hovedformålet til kroppsøvingsfaget som er å oppnå en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede (Utdanningsdirektoratet, 2015a). Hensikt og problemstilling: Med bakgrunn i den negative utviklingen i voksne personers aktivitetsnivå, har jeg valgt å stille spørsmålet: Oppnår vi formålet med kroppsøvingsfaget? Hensikten med undersøkelsen er å se nærmere på voksne personers forhold til fysisk aktivitet i dag, i lys av opplevelser og erfaringer gjort i kroppsøvingsfaget i grunnskolen. Metode: Data fra undersøkelsen er basert på kvalitative intervju med 7 respondenter (4 kvinner og tre menn). Respondentene ble strategisk valgt ut på bakgrunn av en kvantitativ kartleggingsundersøkelse, med følgende utvalgskriterier: 1) mellom 25-68 år 2) har vært inaktive i en lengre periode etter fullført ungdomsskole 3) fysisk aktive i dag 4) kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslærer bidro ikke positivt mot å nå fagets formål. Resultater: Analysene i denne studien viser at konkrete opplevelser i kroppsøvingsfaget oppleves av respondentene å ha betydning for holdninger til og involvering i fysisk aktivitet i voksen alder. Resultatene viser en tendens til mangel på relasjon mellom lærer og elev, og mangel på konkrete læringsmål. Det kan tyde på at disse manglene påvirker respondentene til å ikke se nytten av kroppsøvingsfaget, og at de derfor heller ikke er i stand til å definere hva de har lært gjennom kroppsøvingsfaget. I denne studien kommer det også fram at erfaringer fra kroppsøvingstimene har medført en viss reservasjon og angst til noen aktiviteter. Tidligere deltakelse i den organiserte idretten ser imidlertid ut til å ha en betydelig positiv påvirkning i forhold til å være i fysisk aktivitet. Konklusjon: Respondentene melder om; Manglende lærer – elev relasjon, mangel på læring, og mangel på konkrete læringsmål. For de aktuelle respondentene, har dette bidratt til at de ikke har oppnådd formålet til kroppsøvingsfaget. Nøkkelord: Livslang bevegelsesglede, fysisk aktivitet, lære-elev relasjon, læring, læringsmålnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIDR507nb_NO
dc.subjectLivslang bevegelsesgledenb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectlærer-elev relasjonnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectlæringsmålnb_NO
dc.titleOppnår vi formålet med kroppsøvingsfaget? : En retrospektiv undersøkelse om kroppsøvingsfagets betydning for fysisk aktivitet i voksen aldernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330nb_NO
dc.source.pagenumberV, 85 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal