Oppnår vi formålet med kroppsøvingsfaget? : En retrospektiv undersøkelse om kroppsøvingsfagets betydning for fysisk aktivitet i voksen alder
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454506Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Forskning viser en nedgang i fysisk aktivitetsnivå fra skole- til voksenalder
(Folkehelseinstituttet, 2015; Larouce, Laurencelle, Shephard og Trudeau, 2008). Dette står
noe i konkrast til hovedformålet til kroppsøvingsfaget som er å oppnå en fysisk aktiv livsstil
og livslang bevegelsesglede (Utdanningsdirektoratet, 2015a).
Hensikt og problemstilling: Med bakgrunn i den negative utviklingen i voksne personers
aktivitetsnivå, har jeg valgt å stille spørsmålet: Oppnår vi formålet med kroppsøvingsfaget?
Hensikten med undersøkelsen er å se nærmere på voksne personers forhold til fysisk aktivitet
i dag, i lys av opplevelser og erfaringer gjort i kroppsøvingsfaget i grunnskolen.
Metode: Data fra undersøkelsen er basert på kvalitative intervju med 7 respondenter (4
kvinner og tre menn). Respondentene ble strategisk valgt ut på bakgrunn av en kvantitativ
kartleggingsundersøkelse, med følgende utvalgskriterier: 1) mellom 25-68 år 2) har vært
inaktive i en lengre periode etter fullført ungdomsskole 3) fysisk aktive i dag 4)
kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslærer bidro ikke positivt mot å nå fagets formål.
Resultater: Analysene i denne studien viser at konkrete opplevelser i kroppsøvingsfaget
oppleves av respondentene å ha betydning for holdninger til og involvering i fysisk aktivitet i
voksen alder. Resultatene viser en tendens til mangel på relasjon mellom lærer og elev, og
mangel på konkrete læringsmål. Det kan tyde på at disse manglene påvirker respondentene til
å ikke se nytten av kroppsøvingsfaget, og at de derfor heller ikke er i stand til å definere hva
de har lært gjennom kroppsøvingsfaget. I denne studien kommer det også fram at erfaringer
fra kroppsøvingstimene har medført en viss reservasjon og angst til noen aktiviteter. Tidligere
deltakelse i den organiserte idretten ser imidlertid ut til å ha en betydelig positiv påvirkning i
forhold til å være i fysisk aktivitet.
Konklusjon: Respondentene melder om; Manglende lærer – elev relasjon, mangel på læring,
og mangel på konkrete læringsmål. For de aktuelle respondentene, har dette bidratt til at de
ikke har oppnådd formålet til kroppsøvingsfaget.
Nøkkelord: Livslang bevegelsesglede, fysisk aktivitet, lære-elev relasjon, læring, læringsmål
Beskrivelse
Master grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram IDR507 - Universitetet i Agder 2017