Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlungland, Kjell Tore
dc.date.accessioned2017-09-13T10:54:30Z
dc.date.available2017-09-13T10:54:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454499
dc.descriptionMaster grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram IDR507 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke om kroppsøvingslæreren kunne ha umiddelbar påvirkning på ungdomsskoleelevers opplevde motivasjonsklima, og om dette ville lede til endringer blant elevenes målorientering. Studien er en intervensjonsstudie med et cross-over design. Utvalget består av 53 respondenter som går på 9.klassetrinn ved en skole i Vest- Agder. Utvalget består av 50,9 % gutter og 49,1 % jenter. Denne studien benytter seg av TARGET-modellen som rammeverk for utforming av to undervisningsopplegg som skal representere tydelig prestasjonsorientert og tydelig mestringsorientert motivasjonsklima. Studien benytter seg av repeated measures anova for å analysere endringer i elevenes opplevde motivasjonsklima og rapporterte målorientering ved alle tidspunkt. Resultatene viste signifikant effekt på elevenes opplevde motivasjonsklima etter begge intervensjonene. Det ble derimot ikke påvist signifikant endring i elevenes opplevde mestringsklima etter prestasjonsintervensjon sammenlignet med pretest. Resultatene viste ingen signifikant endring blant elevenes egoorientering ved noen tidspunkt. Resultatene viste imidlertid signifikante endringer blant elevenes oppgaveorientering i form av negativ endring ved prestasjonsintervensjonen sammenlignet med mestringsintervensjonen, og positiv endring ved mestringsintervensjonen sammenlignet med pretest. Det ble derimot ikke påvist signifikant endring blant elevenes oppgaveorientering etter prestasjonsintervensjonen sammenlignet med pretest. Studien gir innblikk i kroppsøvingslærerens muligheter for å påvirke elevers opplevde motivasjonsklima, og belyser konsekvenser dette eventuelt kan medføre for elevenes målorientering. Det er ønskelig at studien skal inspirere til videre forskning rundt dette problemområdet. Nøkkelord: motivasjonsklima, mestringsklima, prestasjonsklima, målorientering, oppgaveorientering, egoorienteringnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIDR507nb_NO
dc.subjectmotivasjonsklimanb_NO
dc.subjectmestringsklimanb_NO
dc.subjectprestasjonsklimanb_NO
dc.subjectmålorienteringnb_NO
dc.subjectoppgaveorienteringnb_NO
dc.subjectegoorienteringnb_NO
dc.titleBetydningen av TARGET-modellens klimastruktur i kroppsøving på elevers opplevde motivasjonsklima og målorientering : En intervensjonsstudie i kroppsøvingskontekstennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330::Idrettspedagogikk og -psykologi: 333nb_NO
dc.source.pagenumberV, 16 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal