dc.contributor.author | Klungland, Kjell Tore | |
dc.date.accessioned | 2017-09-13T10:54:30Z | |
dc.date.available | 2017-09-13T10:54:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2454499 | |
dc.description | Master grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram IDR507 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var å undersøke om kroppsøvingslæreren kunne ha umiddelbar
påvirkning på ungdomsskoleelevers opplevde motivasjonsklima, og om dette ville lede til
endringer blant elevenes målorientering. Studien er en intervensjonsstudie med et cross-over
design. Utvalget består av 53 respondenter som går på 9.klassetrinn ved en skole i Vest-
Agder. Utvalget består av 50,9 % gutter og 49,1 % jenter. Denne studien benytter seg av
TARGET-modellen som rammeverk for utforming av to undervisningsopplegg som skal
representere tydelig prestasjonsorientert og tydelig mestringsorientert motivasjonsklima.
Studien benytter seg av repeated measures anova for å analysere endringer i elevenes
opplevde motivasjonsklima og rapporterte målorientering ved alle tidspunkt. Resultatene viste
signifikant effekt på elevenes opplevde motivasjonsklima etter begge intervensjonene. Det ble
derimot ikke påvist signifikant endring i elevenes opplevde mestringsklima etter
prestasjonsintervensjon sammenlignet med pretest. Resultatene viste ingen signifikant endring
blant elevenes egoorientering ved noen tidspunkt. Resultatene viste imidlertid signifikante
endringer blant elevenes oppgaveorientering i form av negativ endring ved
prestasjonsintervensjonen sammenlignet med mestringsintervensjonen, og positiv endring ved
mestringsintervensjonen sammenlignet med pretest. Det ble derimot ikke påvist signifikant
endring blant elevenes oppgaveorientering etter prestasjonsintervensjonen sammenlignet med
pretest. Studien gir innblikk i kroppsøvingslærerens muligheter for å påvirke elevers opplevde
motivasjonsklima, og belyser konsekvenser dette eventuelt kan medføre for elevenes
målorientering. Det er ønskelig at studien skal inspirere til videre forskning rundt dette
problemområdet.
Nøkkelord: motivasjonsklima, mestringsklima, prestasjonsklima, målorientering,
oppgaveorientering, egoorientering | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | IDR507 | nb_NO |
dc.subject | motivasjonsklima | nb_NO |
dc.subject | mestringsklima | nb_NO |
dc.subject | prestasjonsklima | nb_NO |
dc.subject | målorientering | nb_NO |
dc.subject | oppgaveorientering | nb_NO |
dc.subject | egoorientering | nb_NO |
dc.title | Betydningen av TARGET-modellens klimastruktur i kroppsøving på elevers opplevde motivasjonsklima og målorientering : En intervensjonsstudie i kroppsøvingskonteksten | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330::Idrettspedagogikk og -psykologi: 333 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | V, 16 s. | nb_NO |