Afrikanske foreldre og deres møte med den norske barneoppdragelsen
Abstract
Forskningsoppgaven handler om afrikanske foreldre, oppdragelse og barnevernet. Årsaken til valg av problemstillingen var fordi det er en relevant problemstilling som er har relevans for dette norske samfunnet som vi lever i og dermed er problemstillingen aktuell.
Formålet med forskningen var å utforske og belyse synet på barneoppdragelse hos afrikanske familier i Norge. Jeg ønsket å få innsyn i hvordan barneoppdragelse er hos afrikanske foreldre kontra den norske, dette vil også hjelpe oss med å forstå foreldrenes valg underveis i oppdragelsen og samtidig gi fagpersoner innblikk i hvordan de kan komme disse foreldrene imøte. Teoretisk grunnlag eller begrep for oppgaven er blant annet: kultur, etnosentrisme, kulturkompetanse, kulturforståelse, Ære og Skam, fysisk avstraffelse, barnevernet, kompetanse, ferdig og kommunikasjon. Metodevalg falt på den kvalitative forskningsmetode med en naturalistisk tilnærming. Utvalget består av 9 foreldre, 3 barnevernsforeldre og 6 ikkebarnevernsforeldre. Funnet viser at afrikanske foreldre uansett kontakt med barnevernet eller ikke, opplever oppdragelsen som vanskelig på grunn av kulturelle forskjeller, informasjon – og samarbeidsmangel, maktløshet, språkbarriere og manglende forståelse for barnevernssystemet i et nytt land. Funnene er i tråd med tidligere forskning og indikerer at foreldrenes fortellinger eller stemmer er noe man bør lytte til som beskrivelser av realiteten slik de opplever den enten de har vært i kontakt med barnevernet eller ikke.
Description
Masteroppgave velferdsstudier ME509 - Universitetet i Agder 2016