Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæten, Andrea Kovanen
dc.date.accessioned2017-03-13T12:00:38Z
dc.date.available2017-03-13T12:00:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2433949
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractI denne studien undersøkes profilbildeendring som form for symbolsk aktivisme og engasjement med utgangspunkt i applikasjonen som Facebook lanserte etter angrepet på Paris 13.november 2015. Applikasjonen endret brukernes profilbilde slik at de fikk det franske flagget som et filter over sitt eksisterende bilde og det ble svært enkelt for brukerne å uttrykke støtte, sympati og solidaritet. Responsen på applikasjonen var ikke utelukkende positiv. Det oppstod en stor diskusjon i både norske og utenlandske medier, da mange mente at man ved å endre profilbilde franske flagget for å vise støtte til Frankrike og ofrene, ga uttrykk for vestlig imperialisme og at hendelser skjedd utenfor vesten ikke var like viktige. Denne avhandlingen har som formål å undersøke hvordan Facebook ga brukerne mulighet til å uttrykke engasjement gjennom profilbildeapplikasjonen og hvem som benyttet seg av denne. Problemstillingen lyder: Skapte Facebook engasjement ved å publisere profilbildeapplikasjonen etter terroraksjonen i Paris i 2015, eller var det kun et verktøy for allerede engasjerte brukere? Før sosiale medier foregikk slike handlinger i den fysiske verden, i dag vises dette nå ofte gjennom bruk av Facebook. Hensikten med denne oppgaven er dermed å kartlegge hvordan vi som brukere av Facebook bruker denne plattformen til formålet engasjement og om det appellerer til de som allerede er engasjerte brukere eller er noe som favner om alle. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av en spørreundersøkelse som ble distribuert på Facebook. Resultatene viser at Facebook i en viss grad har klart å skape engasjement gjennom applikasjonen. På den ene siden benyttet svært mange seg av profilbildeendringen. På den annen side omtalte mediene applikasjonen i mange dager etter den var lansert og diskusjonen om man burde benytte seg av den eller ikke engasjerte mange. Denne diskusjonen førte til at noen angret på at de endret bilde, som sier at endringen nok var impulsiv. Det er ikke noe i min oppgave som tilsier at de som benyttet seg av applikasjonen var allerede engasjerte brukere, i hvert fall ikke i offline-aktiviteter. De som benyttet seg av applikasjonen kom fra forskjellige bakgrunner og hadde forskjellig nivå av utdanning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectKOM500nb_NO
dc.titleFra lenker til likes : Facebook – pådriver av engasjement eller verktøy for allerede engasjerte brukere?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310nb_NO
dc.source.pagenumberVIII, 93 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal