Garderobekultur blant jenter i kroppsøving : hvordan opplever jentene dusj- og garderobepraksisen i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen?
Abstract
Bakgrunn
Kroppsøvingsfaget har en potensiell helseverdi og kan være en viktig bidragsyter i å forbedre
folkehelsen. Kroppsøving kan gi opplevelser som skaper bevegelsesglede og positive
holdninger til en fysisk aktiv livsstil. For at det skal oppstå̊, er det avgjørende at elever trives
og er motiverte for aktiv deltakelse.
Formål
Garerode- og dusjkultur har vist seg å være betydningsfullt for elevenes trivsel og motivasjon
for faget. Undersøkelsen søker etter opplevde grunner til garderobe- og dusjvegring blant
jenter på ungdomsskolen. Problemstillingen er ”Hvordan opplever og erfarer elevene dusj-,
og garderobepraksisen etter kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen?” For å avdekke
problemstillingen har elevene beskrevet opplevelsen og erfaringene de har av garderoben
samt prøvd å belyse hva er det som påvirker dusj- og garderobepraksisen.
Utvalg
Åtte jenter i en alder av 15 år og som har ulike forutsetninger og aktivitetsnivå i
kroppsøvingsfaget.
Metode
I undersøkelsen ble det anvendt kvalitativt forskningsintervju i form av semi-strukturerte
individuelle intervju. Intervjugiuden ble utarbeidet med utgangspunkt i ulike temaer som
klassemiljø, læreren, trivsel, sosiale medier og kroppsfokus og utviklingen av garderoben.
Resultat
Resultatene viste at opplevd sjenanse og kroppspress er store påvirkningsfaktorer til hvordan
elevene opplever garderobesituasjonen. Elevene blir eksponert for kroppspress gjennom
medelever, sosiale medier og samfunnets kroppsidealer. Læreren har en viss
påvirkningsfaktor til trivselen i kroppsøvingsfaget og hvordan garderobe- og dusjpraksisen
foregår. Resultatene antyder at jenter velger bort fellesdusjingen etter endt undervisning.
Konklusjon
Undersøkelsen konkluderer med at individets selvoppfattelse, opplevd sjenanse og
kroppspress er årsakene til at elever ikke lenger dusjer.
Nøkkelord: Dusj- og garderobepraksis, jenter, kroppspress, selvoppfattelse, sjenanse.
Description
Master grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram - Universitetet i Agder 2016