dc.contributor.author | Egeli, Silje | |
dc.date.accessioned | 2016-10-05T06:59:55Z | |
dc.date.available | 2016-10-05T06:59:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2412909 | |
dc.description | Masteroppgave velferdsstudier - Universitetet i Agder 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er asylsøkerbarn i Norge og deres utviklingsmuligheter. Hensikten med undersøkelsen har vært å få mer innsyn i ulike fagpersoners tanker, meninger og opplevelser i deres arbeid med asylsøkerbarna. Jeg har derfor gjennomført individuelle intervjuer med barnefaglig på et asylmottak, en helsesøster, ansatt i en barnebase, ansatt i en flyktningbarnehage og ansatt i en mottaksskole. Alle fagpersonene jeg har pratet med jobber med asylsøkerbarn i ulike kommuner i Agder. Jeg har utforsket følgende problemstilling:
Hvilke utviklingsmuligheter har medfølgende asylsøkerbarn i Agder?
Undersøkelsen har hatt som mål å sette større fokus på mulighetene og begrensningene som finnes i barnas økologiske system. Funnene i undersøkelsen viser blant annet at det er spesielt stort ønske om at alle asylsøkerbarna skal ha like gode tjenester og tilbud som alle andre barn i Norge. Særlig nevnes ønske om muligheter for å gi alle asylsøkerbarn et tilbud om plass i vanlige, norske barnehager og skoleklasser, av alle informantene i undersøkelsen. I tillegg utrykker de et ønske om at foreldrene til asylsøkerbarna skal få tilstrekkelig hjelp og støtte. Det kommer også frem hvordan informantene selv fremstår som trygge, viktige voksne i barnas hverdag. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | ME509 | |
dc.title | Asylsøkerbarns utviklingsmuligheter: en økologisk tilnærming : samtaler med fagpersoner i barnas nettverk | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Sociology: 220 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | VIII, 65, [8] s. | nb_NO |