Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMikalsen, Anette
dc.date.accessioned2016-09-30T09:25:16Z
dc.date.available2016-09-30T09:25:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412180
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan Statoil kommuniserer miljøansvar, og hvilke retoriske strategier Statoil tar i bruk i en utvalgt reklameserie. Oppgaven tar for seg hvordan Statoil tar i bruk de tre retoriske appellformene ethos, logos og pathos for å overbevise sine mottakere og fremstå troverdige. Her vil jeg undersøke hvordan de kommuniserer miljøansvar og hvilke av de tre appellformene Statoil tar i bruk når de adresserer dette temaet. Tematikken miljøansvar i oljebransjen er viktig å undersøke slik at forbrukere kan se gjennom oljeaktørers retorikk og ta bevisste valg og bli bevisste forbrukere. Klimaendringer og global oppvarming blir mer og mer gjeldende i en tid hvor vi begynner å se disse endringene med egne øyne, og i Norge, et land som i stor grad har tjent seg rikt på utvinning av olje, er det spesielt viktig at vi er opplyste om konsekvensene av denne bransjen og de retoriske strategier som blir brukt for å opprettholde bransjens validitet. For å besvare problemstillingen benytter jeg meg av en retorisk analyse med en kritisk innfallsvinkel. Jeg tar i bruk retorikkens eksterne pentagram for å se nærmere på de eksterne konstantenes avstemthet i reklamekampanjen. Det teoretiske rammeverket består av klassisk retorikk, hvor jeg støtter meg til Jens E. Kjeldsens (2013) og Jonas Bakkens (2009) tilpasning til dagens kommunikasjonssituasjon. Jeg tar bruker også flere av Øyvind Ihlens tekster for å se nærmere på bedrifters samfunns- og miljøansvar, samt kommunikasjonen av dette til omverdenen. I den retoriske analysen kan vi se at Statoil tar i bruk både ethos-, logos- og pathosappell for å styrke eget og bransjens omdømme. Miljøansvar går igjen i alle reklametekstene i den utvalgte kampanjen, men er ikke hovedtema i alle annonsene. Det blir i størst grad tatt i bruk logosargumentasjon der hvor miljøansvar er tema. I kampanjen argumenteres det for at debatten ikke handler om et enten-eller når det kommer til bruk av fornybar eller ikkefornybar energi, men et både-og. De tar også i bruk ethosargumentasjon ved å si at Statoil ved hjelp av CO2-fangst og –lagring er et selskap som tar miljøansvar og reduserer utslippene fra oljeproduksjonen. Pathos brukes i tekstene for å appellere til nordmenns følelser om et ansvar vi som nasjon har til å bidra til utvikling i områder med høy befolkningsvekst. Jeg går i drøftingsdelen kritisk inn i argumentasjonen, og kan se at resultatene i analysen har logiske brister.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectoljebransjennb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectmiljøansvarnb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleHvorfor kan vi ikke bare slutte med olje? : en retorisk analyse av Statoils kommunikasjon av miljøansvarnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber85 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel