dc.contributor.author | Grimsrud, Marit Bjørnskau | |
dc.date.accessioned | 2016-09-30T07:42:23Z | |
dc.date.available | 2016-09-30T07:42:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2412113 | |
dc.description | Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker hvordan norske popartister promoterer nytt materiale ved hjelp
av sosiale medier. Studien sammenligner to debutanters praksiser med praksisene til to
etablerte artister. Problemstillingen som blir besvart er: ”Med hvilke retoriske strategier
kommuniserer norske artister på Facebook og Instagram ved promotering av ny musikk?”.
Oppgaven studerer praksisene til artistene Sondre Justad, Siv Jakobsen, Sondre Lerche og
Marit Larsen. Studien benytter teori om sosiale medier, promoteringsteori og klassisk retorikk
som teoretisk rammeverk. Den har et kvalitativt fokus, og triangulerer multimodal retorisk
tekstanalyse med kvalitative intervju.
Studien viser at samtlige artister i stor grad spiller på ethos- og pathosappeller i sin
kommunikasjon, og at de utnytter de sosiale medienes egenart i måten de gjøre det på. De
orienterer seg alle om både et promoteringsmodus og et identitetsbyggende modus, men i
varierende grad og på ulike måter. Forskjellene i artistenes praksis er i stor grad knyttet til
stilvariasjoner, og har i liten grad sammenheng med fartstid i bransjen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject | sosiale medier | nb_NO |
dc.subject | promotering | nb_NO |
dc.subject | norske popartister | nb_NO |
dc.subject.classification | KOM500 | |
dc.title | En direktelinje til fansen : en retorisk studie av norske artisters kommunikasjon i sosiale medier ved promotering av nytt materiale | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 110 s. | nb_NO |