Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrimsrud, Marit Bjørnskau
dc.date.accessioned2016-09-30T07:42:23Z
dc.date.available2016-09-30T07:42:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412113
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan norske popartister promoterer nytt materiale ved hjelp av sosiale medier. Studien sammenligner to debutanters praksiser med praksisene til to etablerte artister. Problemstillingen som blir besvart er: ”Med hvilke retoriske strategier kommuniserer norske artister på Facebook og Instagram ved promotering av ny musikk?”. Oppgaven studerer praksisene til artistene Sondre Justad, Siv Jakobsen, Sondre Lerche og Marit Larsen. Studien benytter teori om sosiale medier, promoteringsteori og klassisk retorikk som teoretisk rammeverk. Den har et kvalitativt fokus, og triangulerer multimodal retorisk tekstanalyse med kvalitative intervju. Studien viser at samtlige artister i stor grad spiller på ethos- og pathosappeller i sin kommunikasjon, og at de utnytter de sosiale medienes egenart i måten de gjøre det på. De orienterer seg alle om både et promoteringsmodus og et identitetsbyggende modus, men i varierende grad og på ulike måter. Forskjellene i artistenes praksis er i stor grad knyttet til stilvariasjoner, og har i liten grad sammenheng med fartstid i bransjen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.subjectpromoteringnb_NO
dc.subjectnorske popartisternb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleEn direktelinje til fansen : en retorisk studie av norske artisters kommunikasjon i sosiale medier ved promotering av nytt materialenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber110 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel