Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBremnes, Stine Elise Sotnedal
dc.date.accessioned2016-09-30T06:54:06Z
dc.date.available2016-09-30T06:54:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412084
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractDet europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS) er Norges tilknytning til EU. Avtalen som sikrer Norge deltakelse i EUs indre marked har vært og er fortsatt et debattert tema hvor det hersker motsetningsfylte meninger om norsk deltakelse. Avtalen i seg selv fremstår som et nasjonalt kompromiss som gjør Norge stadig mer delaktig i den europeiske integrasjonsprosessen. I et journalistisk politisk debattklima som blir stadig mer personifisert, og hvor nettavisene konkurrerer om klikk og sidevisninger, forsøker denne studien å se nærmere på hvordan EØS kommuniseres i norske nettaviser og hva som kjennetegner kommunikasjonen. Gjennom en kvantitativ innholdsanalyse forsøker studien å skape en tallmessig beskrivelse av dekningen av EØS for å se hvor ofte temaet kommuniseres og hvilke temaer som settes på dagsorden. Deretter forsøker studien ved kritisk diskursanalyse å se hvordan EØS konstrueres på tekstlig nivå og hvilke muligheter og begrensninger diskursiv og sosial praksis gir nyhetssaker om EØS-avtalen. Studien finner at EØS-avtalen relativt sjelden kommuniseres og at dekningen er preget av en journalistdiskurs, definert som medievridde vinklinger med sensasjonalistisk agn og nasjonal vinkling. Dekningen av avtalen virker kun relevant hvis det kan vises til konflikt, noe som er bakgrunnen for lite dekning. I den komplekse saksgangen i EFTA, EØS og utenriksdepartementet ender journalister opp som prisgitt informasjonen de får av pressekonferanser og høringer. Samtidig er det lite konflikt som preger samarbeidet mellom Norge og EU. Dekningen fremstår som etterdønninger fra en politisk kamp som sto på begynnelsen av 1990-tallet. Dette virkelighetsbildet og den rammefortellingen er den norske EØS-journalistikken bærer av (Slaatta, 2011, s. 14).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectjournalistikknb_NO
dc.subjecteøsnb_NO
dc.subjecteøs-avtalennb_NO
dc.subjectnorske nettavisernb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleKonstruksjonen av EØS i norske nettavisernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber96 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel