Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLedang, Martin Sturla
dc.date.accessioned2016-02-22T12:43:18Z
dc.date.available2016-02-22T12:43:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379920
dc.descriptionMasteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractNorge står overfor en større kommunereform som sannsynligvis vil innebære stor grad av kommunesammenslåinger. Dette er kommunesammenslåinger som sannsynligvis vil få konsekvenser for tusenvis av kommuneansatte. Hvilke forventninger disse har til en slik organisasjonsendring som kommunesammenslåinger, er i liten grad blitt belyst og kartlagt tidligere. De kommunalt ansatte kan risikere å oppleve rasjonaliseringer, omstruktureringer og organisasjonsendringer på flere plan som følge av en kommunesammenslåing. Deres forventninger til en kommunesammenslåing blir undersøkt og kartlagt i denne avhandlingen. Formålet med masteroppgaven var å kartlegge hvilke forventninger det er blant kommunalt ansatte til en kommunesammenslåing og hva som skaper variasjon i disse forventningene. Caset som det er tatt utgangspunkt i er de kommunalt ansatte i Vennesla kommune i Vest-Agder og deres forventninger til en eventuell kommunesammenslåing med nabokommunen Kristiansand. Denne gruppens forventninger til kommunesammenslåing er viktig, fordi det antakelig er denne gruppen som først vil bli berørt av omorganiseringene og rasjonaliseringene slike kommunesammenslåinger kan medføre. Dessuten har mange kommunalt ansatte i kraft av sin posisjon mulighet til å påvirke utfallene av slike prosesser. Det er gjort et skille mellom tre perspektiver på forventninger til en slik reform. Disse tre perspektivene har jeg valgt å kalle for «organisasjonsperspektivet», «egeninteresseperspektivet» og «identitetsperspektivet». Dette bunner i at kommunalt ansatte kan ha forventninger knyttet til om en slik reform vil gagne organisasjonen og deres egen sektor faglig eller ei, om en slik reform vil gagne dem selv personlig eller ei, og sist om de forventer at en slik reform vil være identitetsmessig skadelig for kommunen. En kommune er en institusjon, et politisk og territorielt område. Teori rundt lokal identitet og har derfor vært relevant når det er snakk om en type reform som kommunesammenslåing. Det blir teoretisk gjort et skille mellom strukturelle- og demografiske trekk hos de kommunalt ansatte som kan være med på å forklare variasjon i disse forventningene til hva en reform som kommunesammenslåing vil innebære. Min konkrete problemstilling er derfor slik: «Hvilke forventninger er det blant kommunalt ansatte til kommunesammenslåing, og hva kan forklare variasjon i disse forventningene?» 5 Funnene i oppgaven min tyder på at det er forventninger knyttet til identitetsmessige spørsmål, og at en kommunesammenslåing kan skade lokalidentiteten og kommunens posisjon, som synes å dominere blant de kommunalt ansatte i mitt utvalg. Forventninger knyttet til faglige behov og hva som vil gagne kommunen og sin respektive sektor faglig og økonomisk, virker ikke å dominere blant de forventningene de kommunalt ansatte har til en kommunesammenslåing. Ei heller forventninger knyttet til egeninteressemessig berøring som en slik reform kan føre til hos de enkelte kommunalt ansatte, synes å være blant de sterkeste. Det er ellers demografiske trekk ved de kommunalt ansatte som deres bosted, oppvekststed og utdanning som synes å forklare mest av ulike forventninger til en kommunesammenslåing i denne gruppen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationME 502
dc.titleBorte bra, men hjemme best? Kommunalt ansattes perspektiver og forventninger til kommunesammenslåingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber91 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel