Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHodne, Siri Ursin Ottesen
dc.date.accessioned2014-09-24T06:38:00Z
dc.date.available2014-09-24T06:38:00Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221258
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon – Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg ulike teorier om sted, stedsidentitet, image og stedsprofilering, samt hvordan steder er attraktive for potensielle tilflyttere og næringsliv. Globalisering har ført til økt konkurranse, også for steder, som nå konkurrerer om mennesker, næringsliv og ressurser. For å bedre sine utviklingsmuligheter, og øke innbyggertall og tilgang til ressurser, må en delta i konkurransen. Spesielt sliter mange sentrumsområder, som taper i konkurransen mot de store kjøpesentrene. Skien kommune er case for oppgaven og gjennom en induktiv og kvalitativ innholdsanalyse av dokumenter innenfor byutvikling og kommunikasjon, forsøker oppgaven å svare på problemstillingene: Hvilket fokus har Skien kommune på stedsprofilering? Hvilken identitet, hvilket image og hvilke attraktivitetsfaktorer har Skien? Skien kommune har en rekke attraktivitetsfaktorer, og et mangfold innenfor kultur, natur, opplevelser og uteliv. I sentrumsutviklingen satses disse videre på, i tillegg til at de fysiske kvalitetene i sentrum skal bedres og nye boliger og næringslokaler skal bygges. Til tross for å kunne vise til en rekke attraktivitetsfaktorer, sliter kommunen med å tiltrekke seg den attraktive målgruppen høyt utdannende unge i etableringsfasen. Kommunens utfordring ligger, som for mange andre kommuner, i kommunikasjonen av de fysiske tiltakene og å være i stand til å påvirke og bedre eget image og omdømme. En kritisk mentalitet blant egne innbyggere gjør dette til en enda større utfordring. Dette er kommunen klar over, samtidig som de også ser ut til å forstå viktigheten av at kommunikasjonen er noe som må bedres, kanskje spesielt internt, for at de skal kunne drive profilering og delta i konkurransen om mennesker og ressurser for å utvikle seg. Til tross for dette drives det ingen profilering i dag. Informasjonsarbeid rettes mot egne innbyggere, og kjennskapen til Skien forblir fraværende blant mange utenfor regionens grenser, sammen med negative oppfatninger hos dem som kjenner til stedet. Fokusområdet for 2014 er omdømme, men ingen handlingsplan ligger på bordet. Det settes derfor spørsmålstegn ved kommunens handlekraft og gjennomføringsevne.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectKOM500nb_NO
dc.titleAttraktiv storby eller flekk på kartet? : en kvalitativ innholdsanalyse av stedsprofilering i Skien kommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber96 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel