Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDagsvik, Silje Christine
dc.date.accessioned2014-09-23T11:56:49Z
dc.date.available2014-09-23T11:56:49Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221173
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon – Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser hvordan politiet tar i bruk Facebook som kommunikasjonsredskap for å utføre sitt samfunnsoppdrag. Bakgrunnen for avhandlingen er at det er lite forskning på nødetaters bruk av sosiale medier. Nødetater har et samfunnsoppdrag de skal løse, og i den sammenheng en kommunikasjonsplikt ut mot befolkningen. Dermed har de flere grunner til å være tilstede i sosiale medier. Oppgaven handler derfor ikke om hvorvidt nødetater skal ta i bruk sosiale medier, men hvordan. Målet med avhandlingen er å skape et grunnlag for refleksjon hos nødetater rundt deres tilstedeværelse i sosiale medier. For å oppnå dette svares det på problemstillingen; Hvordan bruker politiet Facebook som kommunikasjonsverktøy for å utføre sitt samfunnsoppdrag? Det blir utført et casestudie av Oslo politidistrikts Facebookside. Som eksempel på en kommunikativ handling politiet ofte utfører, analyseres deres oppfordringer til publikum i det sosiale mediet. For å utføre en grundig analyse av meldingene, blir det tatt i bruk genreanalyse inspirert av Yates og Orlikowski. Dette skaper muligheten til å avdekke potensielle kommunikasjonsmønster i det politiet publiserer. Disse mønstrene, danner grunnlag for å diskutere hvorvidt Oslo politidistrikt utnytter det sosiale mediet, og om de gjør det til sin egen fordel. Resultatet av teoretisk redegjørelse og empirisk forskning skaper refleksjonsmuligheter rundt blant annet politiets noe paradoksale ønske om å være åpen i sosiale medier, men samtidig opprettholde sin autoritære rolle og inntrykk. Analysen av facebookmeldingene avslører blant annet kommunikasjonsvalg som fører til kommanderende beskjeder. Oppgaven inneholder resultater på detaljnivå, som sammen med teoretisk rammeverk skaper gode refleksjonsmuligheter for nødetater. Resultatene som drøftes blir oppsummert i konkrete tips til hva nødetater kan reflektere over ved bruk av sosiale medier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitet i Agder / University of Agdernb_NO
dc.subjectKOM500
dc.titleKjør forsiktig! og ha en god dag! : politiets bruk av Facebook som redskap for å utføre sitt samfunnsoppdragnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber149 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel