dc.contributor.author | Kortner, Helen | |
dc.date.accessioned | 2014-04-04T10:25:59Z | |
dc.date.available | 2014-04-04T10:25:59Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/193846 | |
dc.description | Masteroppgave i ledelse ORG 500 Universitetet i Agder 2013 | nb_NO |
dc.description.abstract | Arbeidslivet fordrer i vår tid medarbeidere som er læringsvillige og kompetente. Voksnes læringopptar myndighetene på flere nivåer. Situasjonen i den kommunale pleie og omsorgstjenestepreges av økte omsorgsbehov og utfordringer knyttet til å rekruttere kompetent personale.Denne masteroppgaven ser på hvordan medarbeidere innen kommunal pleie ogomsorgsvirksomhet forholder seg til læring, underveis i et studieløp som utløser formellkompetanse.Jeg beskriver læringens grunnleggende psykologiske, biologiske og samfunnsvitenskapeligeforståelse som igjen danner grunnlaget for en helhetlig tilnærming til læringens omfang ogkompleksitet.Illeris` helhetlige læringsmodell har bidratt til å skape struktur og innhold i utformingen avoppgavens teoretiske innfallsvinkel. I denne sammenheng har jeg også trukket veksler på fleresentrale teoretikere som Illeris støtter seg til.Problemstillingen min er som følger: Hvilke holdninger til læring kommer til uttrykk blantmedarbeidere innen kommunal pleie -og omsorgstjeneste, som gjennomfører en formellfagutdannelse i regi av AOF?Spørsmål om holdninger åpnet opp for en fenomenologisk/hermeneutisk tilnærming. Ved brukav kvalitative metoder har jeg søkt å finne svar på problemstillingen. Mer konkret har jegbenyttet en abduktiv metode, der funn fra datamaterialet har vært styrende for teoriinnhenting.Resultat og drøftingskapitlet er strukturert omkring den helhetlige læringsmodellens ulikedimensjoner og prosesser. Hovedresultatet viser at deltakere og informanter har en positivholdning til å lære, men at det betinger at undervisning legges til rette på måter de oppfatter somhensiktsmessige. Det er forhold som tyder på at informantene knytter læringen til tilegnelse avboklig kunnskap, noe som for øvrig er i tråd med tradisjonell oppfatning av læring. Det er ikkebelegg i empirien for å antyde at det eksisterer motstand mot læring. Derimot er det avavgjørende betydning at man blir verdsatt for den kompetansen som allerede finnes i kraft avlang arbeidserfaring. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | nb_NO |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.subject | ORG500 | nb_NO |
dc.title | Holdninger til læring : en undersøkelse blant medarbeidere uten formell kompetanse i kommunal pleie- og omsorgssektor | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 96 s. | nb_NO |