Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyrmell, Rune
dc.date.accessioned2014-04-04T08:40:36Z
dc.date.available2014-04-04T08:40:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/193828
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse ORG 500 Universitetet i Agder 2013nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å utvikle kompetanse om hvordan læring og kunnskapsutvikling skjer i Skinsnesheia barnehage. Jeg har også til hensikt å studere om det har skjedd endringer i barnehagen siden 2009 som har påvirket læringen og kunnskapsutviklingen. Skinsnesheia barnehage er en stor privateid barnehage i Mandal, der læring og kunnskapsutvikling er viktige faktorer for å lykkes i konkurransen med andre barnehager. Skinsnesheia barnehage er en kunnskapsbedrift og en kontinuerlig utvikling av kompetansen er avgjørende for å overleve som en kunnskapsbedrift i et stadig tøffere marked. For å belyse oppgavens problemstilling, har jeg valgt å bruke Illeris sin helhetsmodell som forklaringsmodell for hvordan en organisasjon lærer og utvikler seg og hva som påvirker dette. Jeg har valgt å dele inn teoridelen og resultat- og drøftingsdelen i fire temaområder; organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, individuell læring og samspill- og kunnskapsutviklingsprosessen. De tre første temaområdene utgjør de organisasjonsmessige betingelsene for læring i helhetsmodellen. Det siste temaområdet henspeiler til det samspillet som skjer når ny kunnskap utvikles. Annen relevant teori er blitt trukket inn for å belyse hvert enkelt tema. Data er blitt samlet inn over tre perioder; høsten 2009, våren 2010 og våren 2013. Alle ansatte deltok høsten 2009 i fokusgruppeintervjuer. Våren 2010 ble det gjennomført seks individuelle intervjuer, samt at flesteparten av de ansatte deltok i en enkel spørreundersøkelse, med et enkelt spørsmål. Våren 2013 ble det gjennomført tre fokusgruppeintervjuer. Funnene som er samlet inn viser at Skinsnesheia barnehage er en barnehage i utvikling, og at det er meget gode betingelser for læring og kunnskapsutvikling i barnehagen. Data viser med støtte i aktuell teori at organisasjonsstrukturen, organisasjonskulturen, de individuelle læringsbetingelsene og samspill- og kunnskapsutviklingsprosessene ligger til rette for læring og kunnskapsutvikling. Ledelsen i samarbeid med de ansatte har siden 2009 gjort noen virksomme grep som har ført til enda bedre forhold for læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agder
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.classificationORG500
dc.titleLæring og kunnskapsutvikling : Skinsnesheia barnehage - en barnehage i utvikling : hvordan skjer læringen og kunnskapsutviklingen i barnehagen og hvordan har dette endret seg siden 2009?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber119 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel