Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorArne, Kaldestad
dc.date.accessioned2014-04-02T08:16:47Z
dc.date.available2014-04-02T08:16:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/193532
dc.descriptionMasteroppgave i idrettsvitenskap Universitetet i Agder 2013nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å utforske ulike faktorer som påvirker kroppsøvingslæreres valg av motivasjonsstil. Selv om en mengde forskning peker på autonomistøttende læreradferd som hensiktsmessig i møte med elevene, kan de se ut til at lærere noen ganger ender opp med å opptre kontrollerende, ofte på kompromiss med egne ønsker. Problemstillingen for denne studien er: Hva påvirker kroppsøvingslæreres valg av motivasjonsstil? Studien består av semistrukturerte intervjuer av fem lærere fra videregående skole med ulik erfaring fra læreryrket. Av de fem lærerne, identifiserer tre av lærerne seg mest med en autonomistøttende lærerstil og to med en mer kontrollerende stil. Lærerne peker på læreplanen, tidsrammer og krav til vurdering som utfordrende rammefaktorer i undervisningen. Det kan også se ut til at elevene og enkelte aktiviteter kan være med på å lede læreren mot enten en autonomistøttende eller kontrollerende adferd. Nøkkelord: Motivasjon, selvbestemmelsesteorien, kroppsøving, læreren, autonomistøttende, kontrollerende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Idrettsmedisinske fag: 850::Treningslære: 851nb_NO
dc.subject.classificationIDR 506
dc.title" Om noen virkelig vil, da legger jeg sjelen i det for at de skal få det til ! " : Hva påvirker kroppsøvingslæreres valg av motivasjonsstil ? en kvalitativ studie i lys av selvbestemmelsesteoriennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber85 s.nb_NO
dc.description.localcodeIDR 506nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel