" Om noen virkelig vil, da legger jeg sjelen i det for at de skal få det til ! " : Hva påvirker kroppsøvingslæreres valg av motivasjonsstil ? en kvalitativ studie i lys av selvbestemmelsesteorien
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/193532Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å utforske ulike faktorer som påvirker
kroppsøvingslæreres valg av motivasjonsstil. Selv om en mengde forskning peker på
autonomistøttende læreradferd som hensiktsmessig i møte med elevene, kan de se ut til at
lærere noen ganger ender opp med å opptre kontrollerende, ofte på kompromiss med egne
ønsker.
Problemstillingen for denne studien er: Hva påvirker kroppsøvingslæreres valg av
motivasjonsstil?
Studien består av semistrukturerte intervjuer av fem lærere fra videregående skole med ulik
erfaring fra læreryrket. Av de fem lærerne, identifiserer tre av lærerne seg mest med en
autonomistøttende lærerstil og to med en mer kontrollerende stil.
Lærerne peker på læreplanen, tidsrammer og krav til vurdering som utfordrende
rammefaktorer i undervisningen. Det kan også se ut til at elevene og enkelte aktiviteter kan
være med på å lede læreren mot enten en autonomistøttende eller kontrollerende adferd.
Nøkkelord: Motivasjon, selvbestemmelsesteorien, kroppsøving, læreren, autonomistøttende,
kontrollerende.
Beskrivelse
Masteroppgave i idrettsvitenskap Universitetet i Agder 2013