Blar i Publikasjoner fra CRIStin på tidsskrift "Nordidactica"
Viser treff 1-6 av 6
-
Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ... -
Education for sustainable development in social studies: A scoping review of results from Scandinavian educational research
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In recent years, education for sustainable development (ESD) has been given increased attention, not only in the science and geography subjects, but all through the curricula. In the Norwegian context, ESD is implemented ... -
”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag
(Journal article; Peer reviewed, 2021)I 2020 trådte det nye læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, i kraft i norsk skole. I artikkelen har vi valgt samfunnsfaget i ungdomsskolen som eksempelstudium. Vi presenterer en detaljert, empirinær analyse av forholdet ... -
Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The issue of homework is highly debated in both Norwegian and international context. The effect of homework is disputed among researchers. Some argue that students achieve increased learning outcomes from spending time on ... -
Kvifor KRLE? Forhandling og forståing av føremåla for det norske religions- og livssynsfaget i læreplan og lærebøker
(Peer reviewed; Journal article, 2020)There are many perceptions of and priorities for religious education (RE), both in Norway and across Europe. Norwegian RE is called upon to simultaneously promote national values and facilitate intercultural education. I ... -
Like barn leker best? Ungdomsskoleelevers holdninger til religiøse og verdiorienterte symboler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)