• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Religion, Philosophy and History
  • Master's theses in Religion, Philosophy and Society
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Religion, Philosophy and History
  • Master's theses in Religion, Philosophy and Society
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra tradisjon til rekonstruksjon? : en kvalitativ undersøkelse av endring i menigheten Samfundet

Olsen, Marit
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Marit Olsen.pdf (517.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/139553
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Religion, Philosophy and Society [60]
Abstract
Menigheten Samfundet er et konservativt trossamfunn med menigheter i Kristiansand og

Egersund. Ved utgangen av 2009 hadde menigheten i Kristiansand 1420 medlemmer og

menigheten i Egersund hadde ca 500 medlemmer. Samfundet ble grunnlagt i 1890 etter at nye

ritualer var innført i Statskirken. Samfundet mente at disse ritualene avvek fra evangeliskluthersk

teologi, slik den hadde vært praktisert i Statskirken fra reformasjonens dager.

I undersøkelsen min ønsket jeg å finne ut om det hadde skjedd noen endring i Menigheten

Samfundet i løpet av de siste 15-20 årene, og hvordan endring ble forstått og legitimert.

Problemstillingen konkretiserte jeg i fire forskningsspørsmål som skulle gi svar på om

endring hadde funnet sted innenfor områdene livsstil, riter og lære Jeg ønsket også svar på om

ledelsen i Samfundet hadde betydning for endring og for forståelse av endring. Datamaterialet

består av femten intervjuer, samt skriftlig materiale, som referater fra årsmøter og

menighetsmøter.

Jeg appliserte Woodhead og Heelas’ religionstypologi på Samfundet. Passet beskrivelsen

”religion of hightened difference”, eller hadde det skjedd en liberalisering i menigheten slik at

karakteristikken ”religion of difference” passet bedre. Menigheten kunne også ha beveget seg

i retning av en ”religion of humanity”. Datamaterialet viste at Samfundet fremdeles tilhører

kategorien ”religions of difference”. Men jeg fant at selv om Samfundet bestemt er en

forskjellsreligion, finnes det en utvidelse av feltet for endring. Det fantes små tilløp til en

åpnere holdning til omverdenen og til kvinners deltakelse i menigheten og i samfunnet for

øvrig. Kvinners klesdrakt og frisyre har endret seg i retning av majoritetskulturen.

Læreembetet er fremdeles forbeholdt menn. Materialet viser en mer liberal holdning til

skilsmisse. Begge parter kan etter skilsmissen være medlemmer i menigheten. Det er også

åpning for at en ektefelle kan være medlem i Samfundet, mens den andre står utenfor. Sex og

samliv før ekteskapet anses fremdeles som synd. Prevensjon hører hjemme i ekteskapet, men

skal bare brukes på medisinske indikasjoner

Jeg brukte teoriene til religionssosiologene Steve Bruce’ og James Davison Hunters om

endring i konservativ, evangelisk protestantisme til å si noe om endring i Samfundet. Hunter

fremholder at konservativ religion nesten med nødvendighet vil liberaliseres over tid ved at en

tradisjon uthules, men at den også rekonstrueres (Hunter 1987: 181). Bruce tenker at det vil

skje et skifte i konservativ kristendom fra å vektlegge dogmatikken mot en mer

101

individualistisk kristendom (Bruce 2008: 93). I undersøkelsen min fant jeg at Samfundets lære

ikke er vesentlig endret. Men det er et større felt som åpner for endring ved at elementer som

før ble regnet som lære, nå av mange regnes som ”skikker”, som er foranderlige. Blant disse

hører stemmerett for kvinner på lik linje med menn. Kvinner kan også brukes som lærere.

Mary Douglas’ grid-group modell har et felt hvor grid er svak, og group er sterk. Dette feltet

passer på et motkulturelt trossamfunn som Samfundet. Her vil det være sterke krefter som

enten vil bevare tradisjonen eller reflektere og tenkte nytt for å endre den (Douglas 1982 etter

Repstad 2002). Slik også i Samfundet. Etter å ha gransket grunnlagsmaterialet, mener en

gruppe medlemmer at tradisjonen tas opp til ny vurdering. Dette er en utfordring til refleksjon

over læren, som nok ikke hadde vært mulig for 15 år siden.

Religionssosiologen Pål Repstad har skrevet en artikkel i Journal of Contemporary Religion

(2008: 17-31)om endring og forståelse av endring i konservative menigheter på Sørlandet.

Han viser her at legitimering av endring skjer ved ulike strategier. Samfundet har benyttet

diskusjoner i ulike fora som endringsstrategi, men også taushet, og bagatellisering som

endringsstrategier.

Konklusjonen er at Menigheten Samfundet fremdeles representerer en forskjellsreligion som i

liten grad åpner for en erfarings- eller følelsesbasert kristendom. Men konklusjonen på

undersøkelsen viser feltet for endring er utvidet.
Description
Masteroppgave i religion- Universitetet i Agder 2010
Publisher
Universitetet i Agder: University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit