Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBryne, Jarle
dc.date.accessioned2008-06-18T10:21:56Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139537
dc.descriptionMasteroppgave i kristendomskunnskap - Universitetet i Agder 2007en
dc.description.abstractJeg har valgt bevisst et omfattende sammendrag. Sammendraget er utformet med tanke på at det skal være mulig for leseren å få et inntrykk av mine resultater i prosjektet uten at leseren trenger å lese hele prosjektet. Jeg har laget et sammendrag fra hvert kapittel. Kapittel 1: Prosjektet mitt handler om undersøkelser av to sentrale ledere i trosbevegelen. Henholdsvis Åge Åleskjær som er leder av Oslo Kristne Senter på Kjeller og Enevald Flåten som inntil 2006 var leder av Levende Ord Bibelsenter på Kråkenes i Bergen. Jeg undersøker hvordan Åleskjær og Flåten forstår sin egen autoritet og sine egne roller. Som teorigrunnlag har jeg brukt Max Webers teori om autoriteter som hovedgrunnlag. Ordet autoritet betyr legitim makt. Weber skiller mellom tradisjonell autoritet, en autoritet som er basert på sed og skikk. Man har autoritet fordi folk er vant til at rollen din gir autoritet. Karismatisk autoritet basert på personlige nådegaver gitt fra Gud eller institusjonell karisma som baseres mer på rollen du innehar. Rasjonell- legal autoritet er autoritet basert på lover og regler, profesjon eller at du er demokratisk valgt til en posisjon. Jeg har tatt utgangspunkt i Morten Huse og Cathrine Hansen sine 17 presteroller. Jeg har brukt rolleteorier fra Mintzberg. Mintzberg mener det er tre roller en leder skal ivareta. Mellommenneskelige roller, informasjonsroller og beslutningsroller. Organisasjonstypologien til sosiologene Selle og Øymyr er et viktig perspektiv for å løse problemstillingen. Organisasjoner har tre dimensjoner. Aktivitetsdimensjonen, ideologidimensjonen og sosialiseringsdimensjonen. Typologier over religiøse strømninger er brukt som teoretisk rammeverk. De britiske sosiologene Linda Woodhead og Paul Heelas har tre typologier. Den ene kaller de for Religion of difference, som er bevegelser som markerer en forskjell i forhold til sine omgivelser. Den andre er Religion of Humanity som er en mer menneskevennlig religiøsitet. Den tredje er Spirituality of life som retter seg mer inn mot individet. Det er mer selvorienterte religioner. Teoriene skal si noe om Åleskjær og Flåtens autoritetsforståelse og rolleforståelse. Restaurasjonsteologien handler i hovedsak om at Gud vil gjenopprette urmenigheten. Både menigheten og menneske trenger en restaurasjon. Kapittel 2: Jeg har brukt hermeneutisk metode. Høsten 2005 samlet jeg inn et stort materiale utarbeidet dette materiale og fortolket materiale. Materialet jeg har brukt er fra 1998 - 2006. Jeg bruker ikke empiri fra tiden etter konflikten i Levende Ord Bibelsenter brøt ut for fullt i 2006. Materialet jeg samlet inn besto av bøker, forkynnelse innspilt på CD, observasjonstur til Oslo Kristne Senter, intervjuer og sitater fra en del anonyme informanter. Jeg har satt det empiriske materiale opp mot det teoretiske materiale. Jeg har skrevet ut store mengder data. Jeg har hørt på forkynnelse og skrevet ut sitater. Jeg har deltatt på lederseminar ved Oslo Kristne Senter. Jeg har foretatt to intervjuer. I mars 2006 intervjuet jeg Runar Sjåstad som ble nektet av Flåten å flytte til Sørlandet. I april 2006 intervjuet jeg Åge Åleskjær, pastoren i Oslo Kristne Senter. Intervjuene skrev jeg ut og sorterte i sitater. Jeg har skrevet ut store mengder data fra lederseminaret. Jeg har sortert mine data og gjort et begrenset utvalg til bruk i empirikapitlet. Kapittel 3: I 1984 reiste Åleskjær til Tulsa Oklahoma og gikk på bibelskolen til Kenneth Hagin. Grorud Kristne senter ble dannet i 1985. Oslo Kristne Senter ble dannet i 1990. Da flyttet de til Haugenstua før de flyttet til lokalene på Kjeller der de er i dag. Visjonen er å gjenskape urkristendommen, bygge menigheter og få dem til å vokse. I 1991 hevdes det at Gud gir pastor Enevald Flåten ordene, ”Bergen er en viktig by for Gud”. I 1992 flytter familien Flåten til Bergen. Livets ord Bergen blir grunnlagt. I 1994 skifter det navn til Levende Ord Bibelsenter. Ulf Ekman står som mentor for menigheten. I 2001 fikk Flåten en visjon om å bygge 50 nye bibelskoler. I 2004 fikk de utkastet til en ny tomt på Kråkenes. I 2005 fikk han besøk av toppolitikere til valgduell. I 2006 startet en langvarig konflikt. Flåten går etter hvert ut i permisjon. Organisasjonene Oslo Kristne Senter og Levende Ord Bibelsenter drives med en leder på toppen som er innvalgt på livstid. Åleskjær bruker sine rådgivere litt mer aktivt enn Flåten. Flåten sitter i et hovedstyre med vetorett. Organisasjonene driver både skoler, barnehager, bibelskole, ungdomsarbeid, cellegrupper og ytre misjon. Det er forsket lite på lederforståelse i trosbevegelsen. Det finnes nesten ingen forskning på norske forhold.. Det nærmeste man kommer mitt prosjekt er boken til Paul Leer – Salvesen: Aril Edvardsen: Mannen og bevegelsen i Sarons dal. Kapittel 4: Jeg har sett på ulike sider som belyser Åleskjærs autoritetsforståelse og rolleforståelse. En leder skal være en kjærlig veiviser. Likevel er han ofte nødt til å konfrontere sine underordnede. Åleskjær mener hvert menneske skal underordne seg under styresmaktene og ledere i menigheten. Lederne er innsatt av Gud. Å være i konflikt med Guds autoriteter er å være i konflikt med Gud selv. Guds autoriteter kommer best til syne i menigheten, mener Åleskjær. Åleskjær har hatt en del sentrale forbilder. De viktigste har vært Arild Edvardsen som han har arbeidet for og Kenneth Hagin som var læreren hans på bibelskolen i Tulsa Oklahoma i USA i 1984/1985 da han gikk der. Menigheten er ikke en demokratisk forening, den styres med tjenestegavene. Gud utruster noen til å være apostler, profeter, evangelister, hyrder og lærere. Åleskjær formidler at det er hyrdeoppgave som er det aller viktigste. Hyrden er en som passer hele huset. Åleskjær mener at det betyr at han må ha full oversikt over Oslo Kristne Senter. Så for å realisere kallet som hver enkelt har fått av Gud er underordning under Guds autoriteter den viktigste betingelsen. Demokratiske menigheter er ubibelske. Guds autoriteter velges av Gud, ikke ved et valg. Likevel har menigheten et slags demokrati ved at hver enkelt medlem har godkjent vedtektene i generalforsamlingen og de kan innkalle til generalforsamling hvis krise oppstår. Ut over det er det ledelsen som tar alle avgjørelser. Åleskjær tar et kraftig oppgjør med ulike tradisjoner og særlig med De Ti Bud. Han mener vi trenger en ny reformasjon og han former et innhold i den. Den Gamle Pakt er ute, nå er det en ny pakt som gjelder. Kristendommen skal ut av jødedommen. Prest, prestekjole, alter og hellige bygninger hører ikke til i Den Nye Pakt, mener Åleskjær. Dessuten er Jesus også svært kritisk til tradisjoner. Som mennesker er vi plassert i Kristus. Åleskjær tok et oppgjør med seg selv, han måtte ut av fordømmelsens tjeneste. Han markerte det med å kaste en bok i søpla mens avisen Vårt Land var til stede. Som den karismatiske autoriteten Åleskjær er, så bruker han ulike anledninger til å manifestere sin posisjon. På et kveldsmøte på lederkonferansen jeg besøkte på Kjeller, kom dette særlig tydelig fram. Åleskjær talte i tunger og fikk menigheten til å ta etter og ba for mennesker. Det ble brukt kraftige virkemidler De viktigste rollene for Åleskjær som leder er menighetsbyggeren, tilsynsmannen/hyrden, inspiratoren, den åndelige veilederen og kontaktskaperen internt og eksternt. De minst viktige var underholderen, liturgen, fagteologen og administratoren. De rollene kan andre i menigheten ta seg av. Kapittel 5: Jeg har sett på ulike sider som belyser Flåtens autoritetsforståelse og rolleforståelse. Flåten hevder at autoritet er noe som delegeres. Pastoren er en Guds mann i menigheten som delegerer autoritet på vegne av Gud til sine underordnede. Alle i menigheten skal være lydhøre når pastoren har en visjon. Autoritet er en posisjon som Flåten som pastor har i Kristus. Flåten regner seg selv som pionerleder. En pionerleder er utstyrt med Guds Ånd. En pionerleder har en profetisk ånd, en hengiven ånd, en kjærlighetens ånd, en troens ånd og en hellighetens ånd. Flåten ser pionerlederen som en som utfordrer alt rundt seg, en som bærer andre videre med Gud uten å forsvare og forklare seg og en som kommuniserer visjoner. Samt en som utfordrer gjennom guddommelig initiativ, en som er de hvor folk er og en som ser fremover mot neste generasjon. Flåten betegner pionerledere som Josvaer og Timoteuser. De må holde seg så nær pionergudsmannen som mulig. Pionergudsmannen i Levende Ord Bibelsenter er Flåten. Han sier til bladet Korsets Seier at han er født pioner og han identifiserer seg som en god gammeldags vekkelsesforkynner. Flåten mener det er viktig at man får alle inn i samme tenkning. Uenige mennesker blir betegnet som frosker i systemet. Alle skal tenke likt som visjonsbæreren og be seg inn i hans hjerte, mener Flåten. Kirkesamfunn er noe Flåten vil avsette. Flåten manifesterer sin karismatikk på møter ved for eksempel å si: ”Nå blåser jeg i basunen”. Så får han folk til å le, gråte og tale i tunger. Det er bare et tegn på at Den Hellige Ånd manifesterer seg. Flåten understreker hvor viktig det er å være ydmyk. Det er en guddommelig ordning at man bruker mennesker som har vandret lenger med Gud enn en selv, mener Flåten. Selv mener han at han bruker ulike mentorer, blant annet Colin Urzuart og Ulf Ekman. Han hevder at de prøver hans visjoner. Likevel har Flåten et ansvar som menighetens far. Dermed vil han i gitte situasjoner kunne nekte folk å flytte, slik han nektet Runar Sjåstad og hans familie å flytte. Opprør mot autoriteter vil gjøre deg kraftløs, mener Flåten. Flåtens direkte kommunikasjon med Gud har ulike følger. Noen ganger bidrar det til at han irettesetter personer, andre ganger bidrar det til at han redder ekteskap. Gud bare minner han på ting gjennom hans indre vitnesbyrd. Det indre vitnesbyrd prøver alt som blir sagt til ham. Flåten har en klokketro på at han hører fra Gud. Gud gir Flåten beskjeder og oppdrag og Flåten utfører dem. Kapittel 6: Jeg har systematisk analysert Enevald Flåten og Åge Åleskjær i forhold til tradisjonell autoritet, karismatisk autoritet og rasjonell/legal autoritet. Jeg har analysert deres rolleforståelse og jeg har sett på hvordan de styrer sine respektive organisasjoner og sammenlignet dem. Jeg mener styring av deres respektive organisasjoner har mye å si for deres autoritetsforståelse og rolleforståelse. Flåten mener at autoritet er noe som delegeres. Pastoren er en Guds mann i menigheten, en som delegerer autoritet på vegne av Gud til sine underordnede. Åleskjær betoner den personlige karismatikken noe mindre enn Flåten. Åleskjær forstår seg selv noe mer ut fra sin rolle enn hva Flåten gjør. Begge er motstandere av demokrati i menigheten, begge er tradisjonskritiske og begge er samtidig opptatt av tradisjonen fra de første kristne menigheter. Begge er øverste ledere innsatt på livstid. De store forskjellene ligger mer på det personlige plan enn på ideplanet. Lederfilosofien er nokså lik. Flåten som leder har en stil som er mer autoritær enn hva Åleskjær har. Kapittel 7: Åleskjær er kritisk til tradisjonell tenkning, særlig til de ti bud. Han ser seg selv som en karismatisk leder, grunnlegger av Oslo kristne Senter. Det gjør ham til apostel, han er innsatt på folkets amen, han er avsettelig og har ingen vetorett. Åleskjær har en profesjonell autoritet i kraft av sin lærerutdanning og et bredt erfaringsgrunnlag fra bibelskolen til Kenneth Hagin i Tulsa Oklahoma. Samtidig sin praktiske erfaring som predikant i Sarons Dal under Aril Edvardsen.. De viktigste rollene for Åleskjær er menighetsbyggeren, tilsynsmannen, inspiratoren, den åndelige og veilederen. Liturgen og fagteologen var mindre viktige roller. Menigheten har både en sterk utoverrettet aktivitetsdimensjon og en innoverrettet mot egne medlemmer. Åleskjær går noe mer i retning av Religion Of humanity, han blir mer menneskeorientert. Hans autoritet knyttes i større grad til hans rolle som pastor enn til personen med nådegaver gitt fra Gud. Flåten er kritisk til tradisjonelle tankebaner og vanetenkning. Han identifiserer seg som en god gammeldags vekkelsesforkynner. Flåten fremstår som en karismatisk, fundamentalistisk og svært autoritær leder. Flåtens visjon er Guds visjon. Han ser seg selv som en pionergudsmann og en slags overapostel. Han har en profesjonell autoritet i kraft av sin fireårige pastorutdannelse og en rik erfaring ved sine to år på Livets Ord Uppsala. Han har grunnlagt og vært pastor i mange menigheter. Dette har gitt ham en rik erfaringsbakgrunn. Flåtens viktigste roller er menighetsbygger, visjonsbærer og pionergudsmannen. Han er en ubestridt leder som innehar alle fem tjenestegavene: Apostel, profet, evangelist, hyrde og lærer. Han driver sin menighet med en utoverrettet aktivitetsdimensjon. Navnet Enevald er som en merkevare. Likevel arbeider han mest inn mot sine egne medlemmer. Levende Ord Bibelsenter har egne boligfelt med bare medlemmer, egne barnehager, grunnskoler, videregående skoler og bibelskole. De driver menighetsplanting i hele verden. Flåten står som en ubestridt leder av hele nettverket. Levende ord er Enevald Flåten alene. Jeg tror bevegelser med en ubestridt leder på toppen vil bli vanskeligere og vanskeligere og opprettholde. Jeg tror Flåten er ferdig som leder i Levende Ord Bibelsenter. Åleskjær sitter enda fordi han er mer smidig og mer jovial og humoristisk enn Flåten. Det gjør at folk trives bedre i Åleskjærs nærvær enn i flåtens nærvær. Kapittel 8: Undersøkelsen min er en smal undersøkelse. Svakheten var at jeg ikke fikk en feltstudie i Levende Ord Bibelsenter og at jeg ikke fikk et intervju med Enevald Flåten. Vi trenger mer forskning på de ulike trosmenigheter. Jeg utfordrer Universitetet i Agder og andre universiteter i Norge. Da spesifikk i forhold til å sette av midler til å forske på ledere og deres selvforståelse samt medlemmene sine opplevelser av sin leder. Det tror jeg vil gi økt forståelse av trosbevegelsen.en
dc.format.extent448244 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen
dc.subject.classificationREL500
dc.titlePastorer i trosbevegelsen : en studie av to norske pastorer sin autoritetsforståelse og rolleforståelseen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152en
dc.source.pagenumber108 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel