Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSundnes, Miriam Nærø
dc.date.accessioned2013-10-01T11:29:49Z
dc.date.available2013-10-01T11:29:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139450
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven tatt sikte på å forklare hvordan Purity, Varodd og Skanska jobber med integrert samfunnsansvar med tanke på hvordan de forholder seg til samfunnsansvar og hvordan de strategisk bruker samfunnsansvaret. Dette belyser jeg også i forbindelse med Michael E. Porter og Mark R. Kramer sitt konspet: Gjensidig Verdiskaping – et konsept som i hovedsak dreier seg om hvordan bedrifter kan oppnå økonomiske verdier ved å skape samfunnsmessige verdier. Jeg har videre belyst hvilke utfordringer bedriftene møter ved å jobbe med samfunnsansvar på den måten de gjør. Metodisk sett har jeg valgt å gjøre en flercasestudie av tre forskjellige bedrifter. Jeg har gjort en kort innholdsstudie av bedriftenes nettsider med fokus på hvordan de presenterer seg selv og hvordan samfunnsansvaret fremstilles. Dette er i hovedsak for å gjøre bedriftene bedre kjent for leseren. Jeg har så gjort en kvalitativ tilnærming i form av intervjuer med seks nøkkelpersoner i hver av de tre bedriftene, henholdsvis to i hver bedrift. Disse intervjuene er også hovedkildene til mitt datamateriale. Gjennom disse kvalitative intervjuene har jeg fått en nyansert oppfatning av hvordan bedriftene ser på sitt arbeid med samfunnsansvar, hva dette betyr for dem og hvordan de mener at det fungerer i praksis i møte med både kunder, samfunnet for øvrig og det offentlige. Det som kan sies å være hovedfunnene i denne oppgaven er at bedriftene i stor grad jobber med samfunnsansvar utifra et ønske om å fremstå på en bestemt måte ovenfor samfunnet og potensielle kunder. Altså står PR-aspektet ved samfunnsansvaret sterkt hos disse bedriftene. Jeg har også kommet frem til at bedriftene til en viss grad kan sies å jobbe utifra konseptet Gjensidig Verdiskaping med bakgrunn i deres produkter og tjenester. Likevel ser det ut til at det å jobbe med samfunnsansvar integrert i kjernevirksomheten ikke nødvendigvis utgjør et stort konkurransefortrinn. Hovedutfordringen kan se ut til å være at næringslivet og det offentlige ikke er helt modent for å forene samfunnsmessige og økonomiske verdier da et ønske om profitt ofte veier tyngst.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.titleIntegrert samfunnsansvar i praksisno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber97 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel