Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaaland, Eivind
dc.date.accessioned2013-10-01T09:48:09Z
dc.date.available2013-10-01T09:48:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139444
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har formålet vært å si noe om hvordan Strømmestiftelsens kristne verdigrunnlag kommer til utrykk i Strømmestiftelsens kommunikasjon til sin private givergruppe. Helt konkret lyder problemstillingen slik: Finnes det en spenning mellom Strømmestiftelsens kristne verdigrunnlag og deres kommunikasjon til den private givergruppen? Hvordan kommer dette i så fall til utrykk gjennom Strømmestiftelsens DMer i julehøytiden 2007 – 2012? Strømmestiftelsen er en norsk verdensomspennende utviklingsorganisasjon med hovedbase i Kristiansand. Organisasjonen har sin opprinnelse i Olav Kristian Strømme som var prest og kapellan i Kristiansand domkirke. Hans brennende engasjement for bibelspredning og misjon varte like til hans bråe død i 1976, da hans nevø Gunnar Strømme videreførte arven og formelt stiftet Strømmestiftelsen 21. september 1976. Strømmestiftelsen har forandret seg mye siden den gang. Likevel står en ting fast. Pastor Olav Kristian Strømmes ånd og visjon lever videre i Strømmestiftelsen. Organisasjonens grunnlagsdokumenter preges fremdeles av tydelige henvisninger til «Olav Kristian Strømme», «Jesu liv og lære» og «kristne verdier», samt et uttalt mål om å kanalisere bistand gjennom «kirker og misjonsorganisasjoner». Ved bruk av kvalitativ metode, og Faircloughs kritiske diskursanalyse som teoretisk og metodisk utgangspunkt, har det blitt søkt svar på problemstillingen gjennom to ulike datasett – i form av tekstanalyse av utvalgte julebrev og intervjuanalyse med nøkkelpersoner. Gjennom triangulering av tilegnede datasett, basert på Faircloughs tredelte analysemodell, har spenninger blitt avdekket gjennom et spesifikt nærblikk på organisasjonens tekstproduksjon og diskursive praksis. Tekstanalysen av jule-DMene (Direct Mail) har påvist variasjonsbredde i begrepsbruk, virkelighetsrepresentasjon og diskursvektlegging. Mens organisasjonens kristne verdigrunnlag fremheves tydelig i enkelte jule-DMer, er det samme verdigrunnlaget vanskelig å oppfatte i andre. Problemstillingens spørsmålsstilling gir innsikt i en organisasjon med fleksible rammer for sine ansatte, der spennvidden for hva som er akseptabel kommunikasjon av organisasjonens kristne verdier er stor. Analysene påpeker ulike interne meninger og oppfatninger omring hva Strømmestiftelsen er og skal være. Det eksisterende spenningsfeltet synes å prege organisasjonens eksterne kommunikasjon i form av å være variabel og kompromisspreget – noe analysen av jule-DMene gir et fruktbart innblikk i.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.titleKommunikasjon i et spenningsfelt? : en studie av hvordan Strømmestiftelsen kommuniserer ut sitt kristne verdigrunnlag til sin private givergruppeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber129 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel