dc.contributor.author | Fantoft, Vibecke Milde | |
dc.date.accessioned | 2012-11-08T07:52:09Z | |
dc.date.available | 2012-11-08T07:52:09Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139420 | |
dc.description | Masteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan identiteten på Sørlandet skapes og
opprettholdes og hvordan enkelte aktører fungerer som identitetsformidlere av den
sørlandske identiteten. Studien er todelt der den første delen tar for seg en
diskursanalyse av artikler hentet fra regionavisen Fædrelandsvennen, mens del to ser
på hvordan identitetsbildene som kommuniseres gjennom Fædrelandsvennen er med
på å påvirke arbeidet til omdømmeprosjektet Sørlandsliv.
Den teoretiske bakgrunnen for studien blir sosialkonstruktivistisk identitetsforståelse
der identitet er noe som blir fremfor noe som er. Oppgavens empiriske materiell er
blitt undersøkt gjennom en diskursanalyse i hovedsak basert på Ernesto Laclau og
Chantal Mouffes diskursteori. Det er også foretatt intervjusamtaler med syv
informanter som alle sitter på kunnskap og mange tanker rundt oppgavens tematikk.
Samtalene med informantene er benyttet for eksemplifisere og dagsaktualisere
funnene gjort gjennom diskursanalysen. De analytiske funnene blir gjennom hele
analysekapittelet diskutert opp mot relevant teori.
Det som fremgår i undersøkelsen min er at det ikke eksisterer et helhetlig bilde av hva
som er den sørlandske identiteten. Ulike identitetsbilder kjemper om den samme
oppmerksomheten og dette er med på å gjøre arbeidet til omdømmeprosjektet
Sørlandsliv til en utfordrende oppgave. Fædrelandsvennen bidrar i formidlingen av
identiteten på Sørlandet ved at den gjennom artiklene skaper et virkelighetsbilde av
hvordan landsdelen var, er og bør være. Avisen lader også identifiserte
identifikasjonsord med positivt eller negativt innhold, for dermed å påvirke hvordan man som leser opplever og forstår den ssørlandske identiteten. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | KOM 500 | |
dc.title | Sørlandsk identitet : en diskursanalyse av identitetsformidling på Sørlandet | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Cultural science: 060::Nordic cultural science: 061 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 98 s. | no_NO |