Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWevle, Vibeke Faye
dc.date.accessioned2012-11-08T09:21:14Z
dc.date.available2012-11-08T09:21:14Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139416
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon- Unmiversitetet i Agder, 2012no_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven var ønsket om å fokusere på organisasjoners hjemmesider og undersøke hva disse kan si om avsenderen utover det som tilbys eller selges. Det konkrete utgangspunktet er å analysere hvordan Riksteatrets nettsider skaper et bilde av seg selv, ut i fra de ulike modalitetene og valg som er tilgjengelige på siden. Riksteatret er Norges eneste statseide turnéteater med hele landet som målgruppe. Denne brede målgruppen fører til at Riksteatrets kommunikasjon må være mer generell enn spesiell. Med retorikken som bakteppe, analyseres bilder, det tekstuelle og fargebruken ut i fra hva slags bilde de skaper av Riksteatret, sammen og hver for seg. For å kunne gi de ulike modali¬tetene en mening, har det også vært nødvendig å bruke teorier som omhandler disse. Problemstillingen fokuserer på hva teksten kan fortelle oss om Riksteatret som avsender. Jeg har benyttet meg av en kvalitativ innholdsanalyse som jeg mener er den riktige tilnær¬mingsmåten i forhold til dette prosjektet. Hjemmesiden har blitt lest eller tolket ut i fra en blanding av den sympatiske lesemåten og den objektiverende lesemåten. I tillegg er tekstens multimodalitet sentral i analysen, ettersom det er dette som gir teksten sitt uttrykk. Med utgangspunkt i det teoretiske og det metodiske, omtaler jeg oppgaven til å være en multi¬modal web-analyse med et retorisk perspektiv. Analysen viser at bildet som skapes av Riksteatret på hjemmesiden deres, er at det er en sammensatt organisasjon som både skal promotere sine forestillinger og fremheve sin sære¬genhet som turnéteater og hele landets teater. Riksteatret er bevisste på sitt samfunnsopp¬drag og nettsidene forteller oss at de tar dette oppdraget på alvor. Riksteatrets hjemmeside har også en salgsfunksjon, men dette kommer mer i skyggen av at Riksteatret fremstår som åpne, engasjerte, inkluderende og tilgjengelige og de leverer en fullverdig opplevelse. Teater i seg selv er en opplevelse, og Riksteatret skaper et bilde av at teateropplevelsen allerede starter på deres nettsider, www.riksteatret.no.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.titleEt teater på nett : et retorisk blikk på Riksteatrets bilde av seg selv på egen hjemmesideno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Cultural science: 060::Other cultural science: 069no_NO
dc.source.pagenumber118 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel