Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 1336-1355 of 1758
-
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Retoriske vilkår i tv-aksjonen 2012 : en komparativ tekstanalyse av to innslag i tv-aksjonen med fokus på retoriske vilkår i disse innslagene
(Master thesis, 2013)Tv-aksjonen består av en rekke ulike innslag med forholdvis forskjellig innhold og karakter. For denne avhandlingen var det særlig innslagene som viser lidelse og underholdningsinnslag som var interessante å se nærmere på. ... -
Rette ord til rett tid : en retorisk analyse av Jens Stoltenbergs taler etter terrortragedien i Oslo og på Utøya 22. juli 2011
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven analyseres de tre første talene som Jens Stoltenberg holdt etter terrortragedien 22. juli 2011. Det faglige temaet for oppgaven er retorikk som målrettet kommunikasjon. Jeg undersøker hva som gjorde ... -
Revisiting the Definition of Bullying in the Context of Higher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study used a qualitative method to verify the interpersonal interactions that students consider to constitute bullying in higher education. The data came from 58 semi-structured interviews with students and administrators ... -
The role of the conservative learner in the rise and fall of verb-second
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper argues that the diachronic rise and fall of verb-second grammars is tied to the conservative nature of child structure projection and movement postulation, within a Minimalist syntax. For the rise of V2, we ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Role-playing in Norwegian EFL classrooms : The pedagogy behind Reacting to the Past meeting the “silent classroom”
(Master thesis, 2019)This thesis is a study of the use of the pedagogy behind Reacting to the Past (RTTP) in Norwegian EFLclassrooms. Thethesisstatement is, “RTTP can transform Norwegian EFL classrooms from silence to engagement.”The ... -
Rollestyrt samarbeid? : En kvalitativ studie av hvordan ulike roller kan påvirke et samarbeid mellom barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnehagen, fra BUP sitt perspektiv
(Master thesis, 2019)Tidligere forskningpå tverretatlig samarbeidhar i mindregrad fokusert på samarbeidetmellom barne-og ungdomspsykiatrisk poliklinikk(BUP)og barnehage. Fokuset har ligget på samarbeidmellom barnehage og foreldre, eller ... -
Root canals : identity in Zadie Smith`s White teeth
(Master thesis, 2007) -
Rovdyr, gift, skudd og statistikk. En undersøkelse av lokale arkiver som kilde til problematisering av norsk skuddpremie- og rovdyrstatistikk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen diskuterer norsk historisk rovdyrfellingsstatistikk med utgangspunkt i en rekke nasjonale og lokale arkiver fra det sydlige Norge. Den nasjonale statistikken har bygget på utbetalte og innrapporterte skuddpremier ... -
Russisk tømmer på skip fra Arendal til Storbritannia i perioden 1880-1914
(Master thesis, 2016) -
Sacred Ground : Orthodoxy, Poetry and Religious Change
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Sagas for Sustainability? Commons, Conflict and Cooperation in the Sagas of Icelanders
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes ... -
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Samarbeid og lærerprofesjonalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)