Coaching efficacy i fotball : en undersøkelse om fotballtreneres mestringstro i relasjon til trenererfaring, spillererfaring og idrettsutdannelse
Abstract
Coaching efficacy er den troen en trener har på sine evner og ferdigheter til å påvirke lag og utøveres prestasjoner og resultater. Hensikten med denne studien er å undersøke fotballtreneres coaching efficacy i relasjon til deres trenererfaring, spillererfaring, og idrettsutdannelse. Med utgangspunkt i coaching efficacy begrepet (Feltz, Chase, Moritz & Sullivan, 1999) er en norsk versjon av spørreskjemaet CES benyttet i en kvantitativ studie. Deltakerene i studien er 99 mannlige trenere som er trenere på alle nivåer, fra landslag til og med aldersbestemte lag. Gjennomsnittsalderen er på 41,1 år (SD= 9,5 år) og aldervariasjonen er fra 19 til 69 år. Trenerene har i gjennomsnitt 13,7 års (SD= 9 år) trenerfaring, og i gjennomsnitt 19,8 års (SD=8,4 år) erfaring som fotballspiller.
Resultatene i denne studien viser at de av deltakerene som er trenere på høyt nivå, og trenere som har spillererfaring på høyt nivå, har signifikant høyere grad av coaching efficacy enn trenere på lavt nivå og som ikke har spilt i de øverste divisjonene. Resultatene viser videre at trenere som har mye erfraring som fotballspillere har høyere grad av coaching efficacy enn trenere med noe og lite spillererfaring. I relasjon til kurs, viser analysen at trenere som har Trener III kurs og mer har høyere grad av coaching efficacy i forhold til trenere som har Trener I og Trener II kurs. Resultatene viser også at det er et skille mellom dimensjonene strategi/teknikk og karakterbygging/motivasjon hvor trenere som har trenererfaring, spillererfaring og kurs på høyt nivå har signifikant høyere coching efficacy i forhold til trenere på lavt nivå i relasjon til strategi og teknikk. Alle scorer gjennomsnittlig høyt på dimensjonene karakterbygging og motivasjon, men det er ikke forskjell mellom trenerene enten de er på høyt eller lavt nivå, eller har litt, noe eller mye erfaring og idrettsutdanning.
Nøkkelord: Coaching efficacy, trenererfaring, spillererfaring, idrettsutdanning og kurs
Description
Masteroppgave i idrettsvitenskap -Universitetet i Agder 2011