Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDøble, Betty Theodora Sandvik
dc.date.accessioned2012-07-03T12:08:07Z
dc.date.available2012-07-03T12:08:07Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138810
dc.descriptionMasteroppgave i psykisk helsearbeid ME-504 2011 – Universitetet i Agder, Grimstadno_NO
dc.description.abstractBakgrunn I vestlige samfunn fører demografiske endringer til økning i antall eldre og behov for kompetanseutvikling i kommunale tjenester. Kunnskaper om effekter av målrettet kompetanseutvikling i praksis er nødvendig. Modeller for bedriftsintern kompetanseutvikling i praksisfeltet bør undersøkes for å finne effekter som bidrar positivt til nødvendig kunnskapsutvikling for praksisfeltet. I 325 kommuner i Norge er det gjennomført tverrfaglig kompetanseutvikling i praksis ved en metode for bedriftsintern- ABC modellen. Hensikt Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge praksisfeltets muligheter og utfordringer ved kompetanseutvikling. Et mål er å utvikle forståelse om det psykososiale arbeidsmiljøet og sammenhenger av betydning for kunnskapsutvikling. Metode og materiale I 2006 ble det gjennomført en evalueringsundersøkelse av ABC-modellen, ved en kvantitativ intervensjonsstudie med før - etter- design, med ett intervensjonsutvalg (N=94), og et ikkeekvivalent kontrollutvalg (N=64). Ved å benytte et strukturert spørreskjema (Arne Sund), ble jobbtilfredshet kartlagt ved baseline, 2006, og ett år etter i 2007. Statistiske analyser ble utført ved IBM SPSS versjon 19. Resultater Kartleggingen viste en høy gjennomsnittverdi på jobbtilfredshet både i 2006, og i 2007. Intervensjonsutvalget hadde allikevel en statistisk signifikant større reduksjon i opplevelse av jobbtilfredshet, enn det som viste seg for kontrollgruppen. Resultatet svekkes på grunn av utvalgenes størrelse. Konklusjon Undersøkelsen viste for det første at det ved kompetanseutvikling i praksis er behov for støtte og oppfølging i det psykososiale arbeidsmiljøet. For det andre er forståelse hos medarbeidere og leder viktig ved tilegnelse av kunnskap i praksis. Kompetanseutvikling påvirker det psykososiale arbeidsmiljøet i praksis og forholdene bør undersøkes videre.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderno_NO
dc.titleKunnskaper i praksis : en undersøkelse av kompetanseutvikling i eldre- og demensomsorgno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber62no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel