Kunnskaper i praksis : en undersøkelse av kompetanseutvikling i eldre- og demensomsorg
Abstract
Bakgrunn
I vestlige samfunn fører demografiske endringer til økning i antall eldre og behov for
kompetanseutvikling i kommunale tjenester. Kunnskaper om effekter av målrettet
kompetanseutvikling i praksis er nødvendig. Modeller for bedriftsintern kompetanseutvikling
i praksisfeltet bør undersøkes for å finne effekter som bidrar positivt til nødvendig
kunnskapsutvikling for praksisfeltet. I 325 kommuner i Norge er det gjennomført tverrfaglig
kompetanseutvikling i praksis ved en metode for bedriftsintern- ABC modellen.
Hensikt
Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge praksisfeltets muligheter og utfordringer ved
kompetanseutvikling. Et mål er å utvikle forståelse om det psykososiale arbeidsmiljøet og
sammenhenger av betydning for kunnskapsutvikling.
Metode og materiale
I 2006 ble det gjennomført en evalueringsundersøkelse av ABC-modellen, ved en kvantitativ
intervensjonsstudie med før - etter- design, med ett intervensjonsutvalg (N=94), og et ikkeekvivalent
kontrollutvalg (N=64). Ved å benytte et strukturert spørreskjema (Arne Sund), ble
jobbtilfredshet kartlagt ved baseline, 2006, og ett år etter i 2007. Statistiske analyser ble utført
ved IBM SPSS versjon 19.
Resultater
Kartleggingen viste en høy gjennomsnittverdi på jobbtilfredshet både i 2006, og i 2007.
Intervensjonsutvalget hadde allikevel en statistisk signifikant større reduksjon i opplevelse av
jobbtilfredshet, enn det som viste seg for kontrollgruppen. Resultatet svekkes på grunn av
utvalgenes størrelse.
Konklusjon
Undersøkelsen viste for det første at det ved kompetanseutvikling i praksis er behov for støtte
og oppfølging i det psykososiale arbeidsmiljøet. For det andre er forståelse hos medarbeidere
og leder viktig ved tilegnelse av kunnskap i praksis. Kompetanseutvikling påvirker det
psykososiale arbeidsmiljøet i praksis og forholdene bør undersøkes videre.
Description
Masteroppgave i psykisk helsearbeid ME-504 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad