Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138742Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Haugland, S., Løkke, J. A., Eldevik, S., Tryggestad, H., Valmo, A., & Aarlie, H. (2010). Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 37(1), 21-33.Sammendrag
Det finnes få empiriske studier av om opplæring i samtalepreget veiledning har effekt i form av økte veiledningsferdigheter. På tross av manglende systematisk empiri, er opplæring i veiledning svært utbredt. I vår studie har vi operasjonalisert grunnleggende veiledningsferdigheter og utviklet et måleinstrument2 med totalt 11 variabler. Fem deltakere har gjennomgått et opplæringsprogram basert på basislinjemålinger, og effektene er målt med samme måleinstrumentet i en multippel basislinjedesign inkludert en oppfølgingsfase. Vi presenterer måleinstrumentet, treningsprosedyren og resultatene. Vi påpeker fremtidige studiers forbedringspotensial.
Beskrivelse
Accepted version of an article from the journal: Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. Published version available from http://www.atferd.no/nta/