Norsk klassisk gitarhistorie fra 1800 til 1980 : en sammenliknende analyse av den klassiske gitars popularitet i Norge, Sverige og Danmark fra 1800 til omkring 1980, med vekt på utviklingen i Norge
Abstract
En sammenliknende analyse av den klassiske gitars popularitet i Norge, Sverige og
Danmark fra 1800 til rundt 1980 med vekt på utviklingen i Norge”, søker generelt å
belyse gitarens posisjon i Norden og spesielt dens popularitet her til lands.
Nøkkelord:
Klassisk, gitarister, foreninger, radio- og tv-programmer, pedagoger, utøvere,
lærebøker, svensker, dansker, nordmenn, sammenlikning, inspirasjon, popularitet.
Gjennomgang av kapitler:
Oppgaven omfatter en kort introduksjon av gitarens historie (2). Noen navn blir
omtalt i forbindelse med 1800-tallet og Frelsesarmeen får en presentasjon (3). I dette
århundre var danskene ”tidlig på banen” med gode utøvere og komponister og da
spesielt Lemming og Rung. På begynnelsen av 1900-tallet ser Sverige sin første
profesjonelle gitarist, Larsson (4). Sammen med et par andre er han en av dem som
har størst innvirkning på det som skal skje i Norge. I forkant av andre verdenskrig
starter de første norske pedagoger med undervisning og forfatter de første lærebøker
(5). Westbye og brødrene Gundhus er pionerene her til lands. På 1960-tallet får
gitaren endelig ordentlig fotfeste gjennom foreninger som ”Venner av den klassiske
gitar” og programmer på eteren som ”Fra Barokk til Rock” og ”Gitarforum”. En av
dem som var mye delaktig på denne tiden, Ingelin Engelstad (f. Bakke), har jeg valgt
å betegne som Norges gitarbestemor (6). 1970-tallet er tiåret for de første norske
debutene (7) og de som var først ute blir presentert her. Noen av disse var også
involvert i omleggingen av konservatoriet til Norges musikkhøgskole (NMH) i 1973
(8). Helt til slutt konkluderer jeg med at uten de nordiske forbindelsene hadde ikke
Norsk Klassisk Gitarhistorie sett ut som den gjør i dag. (9)
Description
Masteroppgave i klassisk musikk- Universitetet i Agder 2009