• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Fine Arts
  • Department of Popular Music
  • Master's theses in Music Performance
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Fine Arts
  • Department of Popular Music
  • Master's theses in Music Performance
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norsk klassisk gitarhistorie fra 1800 til 1980 : en sammenliknende analyse av den klassiske gitars popularitet i Norge, Sverige og Danmark fra 1800 til omkring 1980, med vekt på utviklingen i Norge

Backe, Thomas Haave
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Thomas Haave Backe.pdf (48.85Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/138466
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Music Performance [164]
Abstract
En sammenliknende analyse av den klassiske gitars popularitet i Norge, Sverige og

Danmark fra 1800 til rundt 1980 med vekt på utviklingen i Norge”, søker generelt å

belyse gitarens posisjon i Norden og spesielt dens popularitet her til lands.

Nøkkelord:

Klassisk, gitarister, foreninger, radio- og tv-programmer, pedagoger, utøvere,

lærebøker, svensker, dansker, nordmenn, sammenlikning, inspirasjon, popularitet.

Gjennomgang av kapitler:

Oppgaven omfatter en kort introduksjon av gitarens historie (2). Noen navn blir

omtalt i forbindelse med 1800-tallet og Frelsesarmeen får en presentasjon (3). I dette

århundre var danskene ”tidlig på banen” med gode utøvere og komponister og da

spesielt Lemming og Rung. På begynnelsen av 1900-tallet ser Sverige sin første

profesjonelle gitarist, Larsson (4). Sammen med et par andre er han en av dem som

har størst innvirkning på det som skal skje i Norge. I forkant av andre verdenskrig

starter de første norske pedagoger med undervisning og forfatter de første lærebøker

(5). Westbye og brødrene Gundhus er pionerene her til lands. På 1960-tallet får

gitaren endelig ordentlig fotfeste gjennom foreninger som ”Venner av den klassiske

gitar” og programmer på eteren som ”Fra Barokk til Rock” og ”Gitarforum”. En av

dem som var mye delaktig på denne tiden, Ingelin Engelstad (f. Bakke), har jeg valgt

å betegne som Norges gitarbestemor (6). 1970-tallet er tiåret for de første norske

debutene (7) og de som var først ute blir presentert her. Noen av disse var også

involvert i omleggingen av konservatoriet til Norges musikkhøgskole (NMH) i 1973

(8). Helt til slutt konkluderer jeg med at uten de nordiske forbindelsene hadde ikke

Norsk Klassisk Gitarhistorie sett ut som den gjør i dag. (9)
Description
Masteroppgave i klassisk musikk- Universitetet i Agder 2009
Publisher
Universitetet i Agder, University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit