dc.contributor.author | Pedersen, Nils Li | |
dc.date.accessioned | 2007-07-25T12:26:22Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/137408 | |
dc.description | Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2001 - Høgskolen i Agder, Grimstad | en |
dc.description.abstract | Internett skaper en handelskanal som gir nye muligheter for tilbydere. Søkekostnadene
forbundet med å innhente informasjon og pris om varene er nå kraftig redusert. Dette
skaper mulighet for teknologier som muliggjør dynamisk prising. Dynamisk prising kan
defineres som alt annet enn tilbydersatte priser. De vanligste formene for dynamisk
prising i dag er børser og auksjoner, men i denne oppgaven er det fokusert på
teknologier som muliggjør en-til-en interaksjon mellom tilbyder og kunden. Denne
interaksjonen skjer på bakgrunn av personlig profil og atferdsmønster.
Det er i hovedsak to former for personalisering for dette formålet. Teknologiene kan
deles inn i de som har mulighet for unik personalisering, og de som ikke har det. Med
unik personalisering menes at hvert individ får en unikt personalisert tjeneste basert på
en oppgitt brukerprofil. De som kun tilbyr ikke-unik bruker ofte regelbasert
personalisering. Eksempel på det er innholdsbasert, demografisk og kollaborativ
personalisering.
Eksisterende teknologi i dag kan grupperes i to kategorier avhengig av hvilken kontekst
de står i; komplette e-handelssystem med funksjonalitet for personalisering og
selvstendige applikasjoner for prisfastsetting. Tendensen blant leverandørene er at de
komplette e-handelssystemene tilbyr de fleste formene for personalisering, inkludert
unik personalisering, mens de selvstendige teknologiene spesialiserer seg på en eller
annen form for ikke-unik personalisring.
Det viser seg at utbredelsen av teknologier for dynamisk prising er sterkt
bransjeavhengig. I denne oppgaven er det elkraft- og hotellnæringen som er evaluert,
og resultatene er signifikant forskjellig for disse to bransjene. Elkraftbransjen har
generelt vært avventende med å ta i bruk denne type teknologi, men det er en utvikling
som nå er i ferd med å skje også i den bransjen. Aktørene har sett at kundene nå føler
mindre lojalitet overfor tilbyderne. I tillegg gir utbredelsen av elektronisk handel en
vesentlig reduksjon forbundet med søkekostnader noe som gjør tilbyderne sårbar.
I hotellnæringen har aktørene tatt høyde for betydningen av elektronisk handel, og de
fleste av de store hotellkjedene i Norge har, eller holder på med, innføring av
teknologier for dynamisk prising.
I bransjer som selger homogene produkt, som begge disse er, er behovet for
differensiering større enn for heterogene produkt. For disse bransjene vil derfor
teknologier som har funksjonalitet for unik personalisering være den beste løsningen. | en |
dc.format.extent | 702186 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.publisher | Agder University College | |
dc.subject.classification | IKT590 | |
dc.title | Dynamisk prising i elektroniske markeder i sanntid basert på utlevert profil og atferdsmønster | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kunnskapsbaserte systemer: 425 | |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Systemutvikling og -arbeid: 426 | |