Adopsjon av tekstmeldingstjenester og hvordan dette er med på å bygge og opprettholde det sosiale nettverket i ungdomssegmentet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/137390Utgivelsesdato
2002Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten har to hovedmål. Det ene er å forklare ungdommens adopsjon av sosiale medieringstjenester i en mobil setting. Arbeidet blir utføret ved å benytte en adopsjonsmodell som er basert på tidligere studier innenfor ungdom og mobiltelefoni. De tidligere studiene blir gjennomgått for å danne grunnlag for en adopsjonsmodell som er tilpasset ungdomssegmentet. Med utgangspunkt i denne adopsjonsmodellen blir det utarbeidet et spørreskjema som gir oss de nødvendige data for videre arbeid med å utarbeide den endelige adopsjonsmodellen som forklarer bruk og intensjon om bruk. Det andre hovedmålet er å forklare observert adferd ved å se på svarene fra spørreskjemaet og forklare forskjeller mellom alder, kjønn og sted.
Konklusjonen til første hovedmål av arbeidet ble at en utvidelse av eksisterende modell med hensyn på ungdomssegmentet var nødvendige for å få økt forklaringsevne i modellen. For det andre hovedmålet ble konklusjonen at adferd kan forklares ut i fra de tidligere studier da våre funn samsvarer med teorien hentet derfra.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2002 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College