Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMørch, Knut Håkon Tolleshaug
dc.date.accessioned2007-07-27T07:35:26Z
dc.date.issued1999
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/137346
dc.descriptionMasteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 1999 - Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractI denne oppgaven ble først begrepet kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering posisjonert i forhold til relaterte fagområder. Begrepet kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering fantes ikke som frittstående begrep i den teorien som ble undersøkt. De ulike fagområdene behandlet i varierende grad problemstillinger relatert til kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering. Knowledge Management ble funnet som det fagområdet som hadde mest fellestrekk med begrepet. For å kunne klassifisere ulike kontekster ble en del parametre vurdert. De som ble funnet best egnet, basert på vurdering i forhold til avgrensninger satt for oppgaven og krav til informasjonssystemer som skal støtte kontekstbasert arbeids- og informasjons-organisering, ble presentert og siden implementert i Office 2000 og Exchange. Metainformasjon viste seg å være velegnet som metode for kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering (KAIO). Arbeidskonteksten kunne klassifiseres på grunnlag av noen parametre som ble diskutert og valgt, og disse parameterne kunne implementeres v.h.a. metainformasjon. Ved å ta utgangspunkt i Word-filer og Mail- og Document-objektet fra Outlook 2000 objekt-modellen, ble det vist at det er mulig å implementere de parameterne for klassifisering av kontekster som ble funnet, i Office 2000 og Exchange. Office 2000, Exchange, Active Server Pages (ASP) og Collaboration Data Objects (CDO) ble studert for å sette seg inn teknologien som skulle illustrere løsningen. Det ble gjennomført en praktisk utprøving av Office 2000 og Exchange ved å teste ulike VBScript basert på ASP og CDO. Dette gav erfaringer med teknologien, og grunnlag for å vurdere hvilke muligheter teknologien gav for KAIO. Det ble funnet at Word 2000 kunne benyttes sammen med Exchange for lagring av dokumenter. Document Management Extensions (DME) viste at denne koblingen var mulig. For at Word 2000 skal kunne benytte kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering, er det nødvendig med utvikling av en løsning tilsvarende DME, men med mulighet for å benytte Document-objektet og setting av parameterne for klassifisering av ulike kontekster ved lagring og åpning av dokumenter. Outlook 2000 var det programmet i Office 2000 som best egnet seg for kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering. Programmet hadde sammen med Exchange mulighet for å manipulere dataelementer i foldere avhengig av ulike kontekster, basert på ulike begivenheter. Det var også mulig å assosiere en web-applikasjon med en Folder Homepage og v.h.a. denne presentere informasjon fra ulike informasjonsdomener basert på brukerens arbeidskontekst. Ved å benytte kontekstbasert arbeids- og informasjonsorganisering vil brukeren få bedret muligheten for å få visualisert eller finne kun den informasjonen som er relevant for den aktuelle konteksten. Dette forutsetter at brukeren setter de ulike parameterne ved lagring av dataelementer. Dette kan sikres ved å benytte forms i Outlook 2000 eller en løsning som er lignende DME i Word 2000.en
dc.format.extent759110 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subject.classificationIKT590
dc.titleKontekstbasert arbeids- og informasjonsorganiseringen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Systemutvikling og -arbeid: 426
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Simulering, visualisering, signalbehandling, bildeanalyse: 429


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel