IP billing i mobile nettverk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/137334Utgivelsesdato
2001Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med innføringen av GPRS og UMTS vil mobiloperatørene kunne tilby sine kunder tilgang til et pakkesvitsjet nettverk. Dette åpner muligheten for helt nye og innovative produkter og tjenester som igjen vil stille nye krav til innsamling og prising av data, samt fakturering av sluttbruker. Denne rapporten vil foreta en vurdering av metoder, teknologier og suksess kriterier med tanke IP billing i et slikt mobilt nettverk.
For å kunne vurdere løsninger for IP billing i et mobilt nettverk foretas det først en gjennomgang av komponenter og funksjonalitet i et generell billingsystem. Videre fokuseres det på sentrale forskjeller mellom et linje- og pakkesvitsjet nettverk med tanke på fakturering, og aktuelle prismodeller for et pakkesvitsjet nettverk. Deretter introduseres sentrale funksjoner og datakilder i et IP billingsystem.
Det er allerede spesifisert noen standarder i GPRS og UMTS med tanke på registrering av trafikkdata fra support nodene. Både formatet som data registreres i, og metoder for innsamling av disse eksisterer. Rapporten ser nærmere på disse og andre egenskaper som vil være viktig med tanke på fakturering av tjenester i disse nettene.
Innhold har til nå stort sett vært gratis på Internett, det er nå flere tegn som peker på at dette vil endre seg med tiden. Innhold vil få en sentral rolle i årene framover, og da spesielt innen de nye mobile nettverkene. Rapporten belyser noen problemstillinger som vil oppstå rundt fakturering av innhold. Det blir introdusert forslag til en løsning for hvordan innholdsleverandører og operatører kan utveksle informasjon med tanke på fakturering av innhold hos en mobiloperatør ved hjelp av en broker løsning.
Et moderne billingsystem for GPRS/UMTS må kunne fakturere tjenester på andre kriterier enn hva som har vært vanlig til nå. Blant annet vil det skje en vridning fra å fakturere for tid til å kunne fakturere for volum, tjenestekvalitet og lokasjon, i tillegg introduseres verdiøkende tjeneste og innhold. Systemene må også kunne behandle større datamengder, behandle data i tilnærmet sanntid, og raskt kunne støtte nye tjenester. Det betyr at billingsystemene blir vesentlig mer komplekse samtidig som de skal være ekstremt fleksible. Billingsystemet vil bli et viktig verktøy for å møte den økte konkurransen, og vil derfor være en avgjørende faktor hvis GPRS og UMTS operatørene skal lykkes i et sterkt konkurransepreget marked.
For at en mobiloperatør skal lykkes med sin GPRS eller UMTS satsning trengs et billingsystem som støtter stor innovasjon, stor fleksibilitet og har mulighet til å fakturere for hva som helst.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2001 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College